Matematik
Laplace
Hej,
Jeg er i gang med at udregne Re(∫0∞ e-stei(ωt+θ) dt), idet jeg er interesseret i at bestemme laplacetransformationen af cos(ωt+θ), som er den reelle del af ei(ωt+θ).
Jeg er nået hertil:
Re(eiθ·[e-(s-iω)t/(-s+iω)]0∞).
Spørgsmålet går ud på, hvad jeg får, når jeg indsætter øvre grænse, dvs. t = ∞?
Svar #1
01. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Benyt, at faktoren e-(-iωt) er begrænset, og at e-st går mod 0.
Svar #5
Der gælder, at hvis integralet 0∫∞ e-st·F(t) dt eksisterer (konvergerer) for et reelt s0 , så konvergerer det for ethvert komplekst s for hvilket Re(s) > s0 .
Svar #6
01. januar 2015 af Haxxeren
Og det betyder, at s ≥ 0? Må jeg betragte s som et reelt tal, dvs. at der samlet set står e-s·∞ ⇒ e-∞?
Svar #7
01. januar 2015 af hesch (Slettet)
#0: Undskyld, men er du sikker på, at der ikke skal stå: e-sT * . . . . , der angiver en konstant tidsforsinkelse på T sekunder ? Det giver jo mening med disse cos(ωt+θ), altså en cos-funktion forsinket θ grader, alias T sekunder.
Svar #9
Du kan i hvert fald slutte, at integralet eksisterer, hvis Re(s) ≥ 0.
Svar #10
Jeg skal jo regne udtrykket i #0 ud. (Det er ikke en bevisførsel)
Det kan jeg f.eks. gøre ved at smide det første led væk, hvis e-st går mod nul. Jeg vidste dog ikke, at man måtte betragte s som en reel værdi.
Svar #11
Du har ret i, at s skal betragtes som en kompleks variabel, men det er Re(s) , der bestemmer konvergensforholdene for integralet.
Svar #12
Jeg ved ikke, hvad s er. Det fortæller opgaven mig ikke. Hvad gør man så?
Svar #13
Konklusionen er vel så, at integralet kun eksisteret for Re(s) ≥ 0 , og at man da har
0∫∞ e-st·ei(ωt+θ) dt = eiθ/(s - iω) = eiθ·(s + iω)/(s2 + ω2)
Man har så
0∫∞ e-st·e-i(ωt+θ) dt = e-iθ·(s - iω)/(s2 + ω2)
og dermed
0∫∞ e-st·cos(ωt+θ) dt = (1/2)·(1/(s2+ω2))·(eiθ·(s + iω) + e-iθ·(s - iω))
= (1/(s2+ω2))·(s·cos(θ) - ω·sin(θ))
Svar #14
Jeg kommer frem til det rigtige resultat, hvis jeg betragter e-s·∞ ⇒ e-∞ = 0. Det var egentlig den forklaring jeg ledte efter, om jeg måtte betragte s som en reel værdi. Opgaven kan vel ikke løses, hvis Re(s) er negativ eller 0, men giver s · -∞ = -∞, hvor s er en kompleks variabel?
Svar #15
02. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
s skal betragtes som en kompleks variabel. Integralet eksisterer kun, hvis Re(s) ≥ 0 . I fremgangsmåden i #13 er benyttet, at
cos(x) = (eix + e-ix)/2 og sin(x) = (eix - e-ix)/(2i)
Hvis du forsøger at få integralet for cos(ωt+θ) ved at se på realdelen af hele integralet, skal du stadig betragte s som en kompleks variabel, hvilket forekommer mere kompliceret.
Svar #16
02. januar 2015 af Haxxeren
Så man kan ikke generelt sige, at e-st går mod 0, når t = ∞ som du skrev i #1 (forudsat, at Re(s) ≥ 0)?
Svar #17
Det gælder kun for Re(s) ≥ 0 .
Det er også klart, at hvis du betragter s som reel, kommer du forholdsvis let til det korrekte resultat for integralet med cos(ωt+θ) ved at tage realdelen af eiθ·(s + iω) . At resultatet er korrekt for s kompleks, fremgår af #13.
Svar #18
02. januar 2015 af Haxxeren
Hvis s = σ + iω med σ ≥ 0, så man kan vel skrive:
e-st = e-(σ + iω)t ⇒ e-σ·∞e-i·ω·∞ = 0, det e-σ·∞ = 0, hvor t = ∞.
Skal σ ikke var skarpt større end 0?
Svar #19
Jo, det vil være fint at ændre de relevante ulighedstegn til skarpe ulighedstegn.
Men imaginærdelen af s er ikke nødvendigvis lig med ω .