Matematik
differentialligning
Hej
Jeg skal opstille en differentialligning som beskriver sammenhængen mellem en kakaos temp. og hastigheden hvormed temperaturen falder.
Jeg er kommet frem til følgende:

Hvor 
Men når jeg så når til næste delopgave synes jeg ikke, at min differentialligning stemmer.
Opgaven er vedlagt og min fremgangsmåde kan ses i det vedhæftede dokument.
Svar #1
02. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Du har ikke benyttet oplysningerne i opgaven:
Hastigheden hvormed en kop varm kakao afgiver varme til omgivelserne er proportional med produktet af kakaoens temperatur og differensen mellem kakaoens temperatur og omgivelsernes temperatur.
Heraf ser man
T' = k·T·(T - Tomg)
hvor T er kakaoens temperatur, og Tomg er omgivelsernes konstante temperatur. Der er altså tale om en logistisk differentialligning.
Svar #2
02. januar 2015 af OnceUponATime (Slettet)
#1 Men hvis jeg nu går videre til delopgave b, så ved jeg ikke hvor jeg skal indsætte det givne punkt?
Det ser ud til at jeg får givet en temperatur som y-værdi. Skal den indsættes på Ts plads? Begge steder? Og hvad med x-værdien som ser ud til at være en værdi for tiden?
Svar #3
I spm b) oplyses det, at k = -0,0015, Tomg = 20, og T(0) = 87. Opstil først den generelle løsning til den logistiske differentialligning, og bestem så integrationskonstanten ud fra oplysningen T(0) = 87.
Der er ikke noget x og y her. Den ukendte funktion er kakaoens temperatur T(t), hvor t er tiden.
Svar #4
Jeg har nu opstillet følgende:

Jeg går ud fra, at det er T jeg skal isolere.
Når jeg bruger min Ti-nspire lommeregneres solvefunktion, fortæller den mig at løsningen er "false". Hvor går det galt?
Svar #5
Nu har jeg lige læst #3 igen. Jeg forstår ikke, hvordan det er T(t) vi skal finde, når vi kender den? Er det da ikke den, som er lig med 87, når temp = 0 ?
Eller er det T = 87 ?
Og man derfor skal bestemme T(t) ?
I så fald, har jeg fået T(t) = -8.74
Er jeg galt på den?
Svar #6
Der skal ikke stå 87 på venstre side. Det er jo en differentialligning , hvor den afledede T' står på venstre side. Man skal løse den logistiske differentialligning (slå op i bogen)
T' = k·T·(T - Tomg)
Sætter man u(t) = 1/T(t) får man
u' = k·Tomg·(u - 1/Tomg)
dvs
u - 1/Tomg = 1/T(t) - 1/Tomg = c·ekTomg·t .
Her indsætter man T(0) = 87 til bestemmelse af c , dvs
c = 1/87 - 1/20
hvorefter T(t) kan bestemmes.
Bemærk, at T(t) er en funktion af tiden t, mens T(0) = 87 er temperaturen til det bestemte tidspunkt t = 0.
Skriv et svar til: differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.