Matematik

Optimering

03. januar 2015 af gymelev2 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, er der nogen som kan hjælpe med vedhæftede opgave c?

Jeg tænker at det er noget med optimering og monotoniforhold, men er ikke sikker

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. januar 2015 af Matematikøkonomen (Slettet)

Se det her er matematik og ikke alle de udregner, der indebærer at man skal huske bestemte regneregler. Jeg synes, at jeg ser de "simple" udregninger alt for tit herinde. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
03. januar 2015 af Heptan

Hvad er v? Er det vinklen når juleklippepapiret er ufoldet? Og så er w vinklen når det er foldet?

Svar #3
03. januar 2015 af gymelev2 (Slettet)

Her er vedhæftet et bedre billede med tegningerne, men jeps, så vidt jeg ved er du rigtigt på den

Brugbart svar (0)

Svar #4

Det er svært at finde ud af.

Men hvis jeg kigger på primært en negot uddannelse, hvilke stillingsbetegnelser kan jeg så få? Er det egentlig ikke de samme som nævnt overstående, men der er erhversøkonomi med statistik også er der matematik. Jeg er lidt i tvivl angående det med marketingskoordinator. 

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Kald radius i den oprindelige cirkel for r. Når klippevinklen er v, er omkredsen af den øvre cirkel

p = 2πr·v/(2π) = v·r = 2πr·vº/360º

hvor v er klippevinklen i radianer og vº er klippevinklen i grader. Med r = 20 fås da

p = 2π·20·vº/360º = (π/9)·vº

Radius i keglens grundflade er da

x = p/(2π) = v·r/(2π) = r·vº/360º .

Radius x i keglens grundflade danner sammen med keglens højde h en retvinklet trekant hvis hypotenuse er den oprindelige cirkels radius r, hvorfor Pythagoras giver

h = √(r2 - x2) ,

der med r = 20 giver

h = √(202 - x2) = √(400 - x2)

Keglens rumfang er

V = (π/3)·h·x2 = (π/3) · √(r2 - x2) · x2 = (π/3) · √(r2 - v2r2/(2π)2) · v2·r2/(2π)2

Vi vil nu finde maksimum for funktionen

V(x) = (π/3) · √(r2 - x2) · x2

med

V '(x) = (π/3) · (2x·√(r2 - x2) + x2·(-2x) /(2√(r2 - x2))) = (π/3)·(2x·(r2 - x2) -x3) / √(r2 - x2)

og vi ser

V '(x) = 0 ⇒ 2x·(r2 - x2) -x3 = 0 ⇒ x·(2r2 - 3x2) = 0 , dvs

x = 0 ∨ x = r·√(2/3) .

Den optimale klippevinkel er da

vº = (x/r)·360º = √(2/3) · 360º = 293,94º

hvorfor

360º - vº = 66,06º

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Dit indlæg hører vist hjemme i en helt anden tråd.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Hej torben.

Det var meningen, det skulle være sent som en besked til maibrit, men jeg altså ingen idé om, hvordan det er havnet her. Det undskylder jeg for. 

Brugbart svar (0)

Svar #8
03. januar 2015 af Soeffi

Angående w, topvinklen i keglen, kan den findes ved at se på en retvinklet trekant, der består af højden, en radius i grundfladen og en ret linje fra toppen til randen af grundfladen. 

Heraf kan det udledes at

w=2Arcsin(\frac{x}{r})=2 Arcsin(\frac{v}{360^{o}})

I den optimale kegle er w = 109,5º hvilket også er kendt som den tetrahedrale vinkel.

Svar #9
04. januar 2015 af gymelev2 (Slettet)

Hvad siger vinklen 66,06 om den her opgave?

Brugbart svar (0)

Svar #10
04. januar 2015 af Soeffi

Jeg har prøvet at udlede det optimale rumfang for en kegle, hvor topvinklen, w, varieres, og hvor afstanden, r, fra toppen til randen af grundfladen holdes konstant (x er stadig radius i grundfladen og højden h):

V=\frac{1}{3}x^{2}\pi h=

\frac{1}{3}(rsin(\frac{1}{2}w))^{2}\cdot \pi \cdot rcos(\frac{1}{2}w)=

\frac{\pi }{6}r^{3}sin(w),\;0^{o}<w<180^{o}

der har maximum i w = 90º. Dette giver en modstrid, der formodentlig skyldes, at man ikke får en perfekt kegle ved at folde et stykke papir, som vist, og at de to beregninger dermed ikke kan sammenlignes.

Brugbart svar (0)

Svar #11

Nå jo, jeg glemte sin(½·w), dvs.

V=\frac{\pi }{6}r^{3}sin(w)\cdot sin(\frac{1}{2}w),\;0^{o}<w<180^{o}

hvilket også giver woptimum = 109,5º.

Brugbart svar (0)

Svar #12

...en modstrid, der formodentlig skyldes, at man ikke får en perfekt kegle ved at folde et stykke papir...

Det med uperfekt kegle var desværre en fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #13
21. juli 2015 af Soeffi

Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.