Matematik
Lineær algebra Koordinatsæt hjælp
Hey guys
Har et problem med b) og c) og måske d, selvom c er givet ved b). Forstår ikke om jeg skal gange vektorerne qi med matricen for at få kooordinatsættet eller om jeg skal inverse matricen og så gange. Da jeg tænker at matricen går fra a til den naturlige (afbildningen), derved eTa, derved tror jeg at jeg skal finde aTe e[qi] (da q_i om være givet ved den naturlige basis. I c) må det være koordinatsættet fundne i b) som en matric (?) og d) har jeg ingen ide om.Jeg har vedhæftet problemet.
Svar #1
04. januar 2015 af smorten (Slettet)
Eller skal jeg finde qTe eFe e[q_i] hvor qTe er den inverse til basen Q. og eFe er den opgivet matrix og e[q_i] er vektorerne som jeg skal gange på. Derved burder jeg få 3 3*1 matricer som er svaret til c? ikke. Ud over dette er jeg lidt på bar bund, selvom jeg tror mest på den sidste metode. Tak for hjælpen
Svar #2
04. januar 2015 af peter lind
b) Du skal gange q'erne på matricen for at finde deres billeder ved afbildningen.
Dernæst skal du skrive resultatet som en linearkombination af q'erne For eks. f(q1) = a1*q1+a2*q2+a3*q3
koordinaterne for billederne i den nye basis er så for f(q1): (a1, a2, a3)
c) søjlerne for matricen i den nye basis bliver for koordinaterne for billederne i det nye koordinatsystem. Første søjle bliver altså a1, a2, a3
Svar #3
04. januar 2015 af smorten (Slettet)
Så er det som det vedhæftede billedet og svarer det ikke til at finde qTe eFe e[q_i]?
Svar #4
04. januar 2015 af peter lind
Jeg kender ikke den notation, som du bruger så med en del forbehold
De matrixberegninger og matricer, som du laver, indgår i beregningerne. Det du kalder opgave c er ikke resultatet i spørgsmål c.
Jeg har ikke kontrolleret om du har ganget matricerne rigtig sammen og om du har fundet den rigtige inverse. Du har ikke besvaret spørgsmål b
Skriv et svar til: Lineær algebra Koordinatsæt hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.