Matematik

Ligebenet trekant

08. januar 2015 af LaoTseo (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej allesammen.

Jeg er ved at lave en matematikrapport med valgfit emne, og er ved at regne cirkeludsnit og lign. Jeg har så fået sat mig i den situation at jeg skal udregne en korde, for så at kunne udregne centervinkelen, for så at kunne udregne arealet af cirkeludsnittet, men står nu med en ligebenet trekant hvor jeg kender de to ben, men ingen vinkler. Jeg kan så dele trekanten op i 2 retvinklede, men har så kun én side og en 90o vinkel, hvilket ikke rigtig hjælper mig. Er der en formel hvor jeg kan udregne enten én af vinklerne eller den lange side ved kun at kende de to ben?

På forhånd tak for hjælpen.

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man kender måske også pilhøjden h . Man har så en retvinklet trekant, hvor hypotenusen er cirklen radius r, og de to kateter er hhv. den halve korde og (r - h) . Pythagoras giver så sammenhængen.

Svar #2
08. januar 2015 af LaoTseo (Slettet)

Det her er hvad jeg har. Jeg skal anvende arealet af cirkeludsnittet for så senere trække det fra i et andet regnestykke. Kan jeg gøre noget ud fra dette eller skal jeg lave det helt om?

Vedhæftet fil:Cirkeludsnit lille 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3

Der må være flere oplysninger?

Svar #4

Det er en valgfri opgave. Jeg har tegnet et stempel til en bil, og skal så lave alle udregningerne for denne til en rapport. SolidWorks kan regne arealet ud, men den har selvfølgelig en masse andre målsætninger at regne ud fra.

Brugbart svar (0)

Svar #5

De rette linier, der ser ud til at være tangenter til cirkelbuen, er vel også kendte?

Svar #6

Desværre. Eller jo, jeg kan få solidworks til at fortælle mig det, men skulle gerne regne mig frem til det hele. Men jeg laver det lidt om så jeg slipper for denne udregning. Mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: Ligebenet trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.