Fysik

emission go absorptionsspektre

09. januar 2015 af dounia777 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogen der ved hvordan, eller hvornår man får absorptionsspektre? 

Vi har lavet et forsøg med emissionspektre, hvor vi havde en lampe, og et goniometer, og ud fra det ku' vi se forskellige liniespektre på et emissionspektre. Jeg vil så nu gerne vide hvordan absorptionspektra opstår? Ud fra hvad jeg kan forstå så har alle stoffer begge dele. eller hvad? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2015 af peter lind

Både emissionsspektre og absorbtions spektre fremkommer ved at en elektron hopper fra en energitilstand til en anden. Ved absorbtion hopper elektronen fra en lavere energitilstand til en højere under absorbtion af en foton. I et emissionsspektrum hopper elektronen fra en højere energitilstand til en lavere under udsendelse af en foton

Svar #2
09. januar 2015 af dounia777 (Slettet)

tak for svar kære peter lind

men det har jeg forstået. mit spg går ud på at forstå hvilket forsøg skal man lave for at få et absorptionsspektre? det 1st spg var nok dårlig formuleret.

og altså hvis man kan finde ud af hvilket stof man har at gøre med ved at kigge på et emissionspektre, hvorfor skal man også bruge et absorptionspektre? 

altså det jeg mener er at for at få et emissionsspektre der bruger man fx. et goniometer og en lamp med gas osv. Men hvornår ser man aborpstionsspektre? 

og en sidste ting, kan hydrogenstomet både absorber og emittere? og hvornår, eller hvad skal der til for at der bliver emitteret en foton? jeg kan forstå at for at atomet absorbere der tilføre man energi. sker emission bare tilfældigt eller?? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. januar 2015 af peter lind

Du skal sende lys med alle mulige linjer igennem en gas og se på på den gennem et spektroskop. Du kan også se absorbtionslinjer i lyset fra solen. Lyset stammer fra de nedre lag og er kontinuert. Når det passerer gennem det ydre lag sker absorbtionen. Det er på den måde man finder ud af hvilken stoffer, der er på solen.

Alle stoffer kan både absorbere og emittere. Det er bare ikke praktisk at bruge absorbtionsspektrum på ugennemsigtige stoffer.

Ja absorbtionen sker tilfældigt. Fotonen skal have den rigtige energi, men om den rent faktisk sker en absorbtion. er tilfældigt. Hvis du kaster en bold mod en vindmølle er det ret tilfældigt om den rammer møllevingerne eller ej.

Brugbart svar (1)

Svar #4
10. januar 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du kan sætte en gasbrænder mellem en hvid lampe og spektroskopet og anbringe lidt NaCl i en lille metalskål inde i flammen. Flammen bliver gul ved udsendelse af lys fra Na, mens der kommer en mørk linie i spektret ved den samme bølgelængde.

Man ser normalt ikke abssorption i de synlige linier i brintspektret. Forklaringen er, at de synlige emisionsliner fremkommer ved overgang til næstnederste energiniveau. Normalt er atomerne i den nederste energitilstand, hvilket bevirker, at der kun kan ske absorption fra denne tilstand, dvs. man ser kun absorption i Lyman-serien af spektrallinier.

Skriv et svar til: emission go absorptionsspektre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.