Matematik

Kan man blive millionær ved at sætte penge i banken?

13. januar 2015 af KatjaKroghMogensen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, Studieportalen.

Jeg sidder med nogle svære spørgsmål... Kan I hjælpe mig?

1) Er det muligt at blive millionær ved at sætte penge i banken?
2) Hvad har du brug for at låne penge til om ti år og hvordan er det muligt at financiere det?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2015 af CarstenMatsson (Slettet)

1) Ja naturligvis er det dét. Sæt 999.999 kr i banken 31/12/2014 og så er du millionær dagen efter ved en rente >0
2) ??

Svar #2
13. januar 2015 af KatjaKroghMogensen (Slettet)

Jeg har brug for et lidt mere realistisk svar...

Brugbart svar (1)

Svar #3
13. januar 2015 af Chrystine (Slettet)

Jeg vil give CarstenMatsson ret i #1.
Opgaven er formuleret så åbent, at den kalder på et svar som det.

En mere seriøst tilgang til opgaven er, at gøre sig nogle antagelser om rente og løbetid,
og regne på hvilket startbeløb, det svarer til.

Med tidens meget lave bankrente er svaret nok nej.
Men renten har tidligere været meget højere, så lad os regne med r = 10%.

Der skal være en rimelig høj sandsynlighed for at man stadigvæk lever,
så vi kan sætte løbetiden til 50 år.

Så skal vi indsætte:

\frac{1 000 000 \: kr }{1,10^{50}} = 8519\: kr
hvilket er meget for en studerende, men ikke umuligt.

Hvis vi derimod regner med en mere nutidig rente på 0,5% (tjek evt. selv rentesatser i en bank),
og lader det løbe i 10 år (j.fr. opgavens anden del), så skulle vi indsætte 951 348 kr,
hvilket for det fleste mennesker vil være umuligt.

Spørgsmål 2. Jeg tror, at opgavestilleren vil have dig til at overveje, om du evt. skulle købe bil, bolig osv. om ti år.

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. januar 2015 af SuneChr

Generel bemærkning:
De financielle markeder herhjemme, i Europa og i resten af den vestlige verden er så usikre og uforudsigelige, at kun de, som virkelig tør løbe risici og som det financielt vil lykkes for, vil kunne gi' et fyldestgørende svar.
Almindelig opsparing som vi kender det, vil, for "den lille mand", udhules af gebyr, negativ rente, inflation og skat.

Brugbart svar (0)

Svar #5
13. januar 2015 af Therk

Det korte svar: Nej. En sådan kontos rente er kun for at justere kontobeløbet en smule mod inflation. Med en realistisk rente på 0,5% og en inflation på 2% vil kontoen falde i nutidsværdi over tid og blive mindre værd. Det kan godt være at kontoen eventuelt får en værdi over 1 million kroner, men dens nutidsværdi (værdi i dag) vil være væsentligt under og til den tid vil millionærere ikke være specielt. Selv med en god kontorente på 1% vil det tage godt 231 år for 100.000 kr at have udviklet sig til en million.

Skriv et svar til: Kan man blive millionær ved at sætte penge i banken?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.