Matematik

parameterfremstilling

13. januar 2015 af snilo (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der en, som gider at forklare mig, hvordan denne opgave (vedhæftet billede) løses, da jeg aldrig før har arbejdet med parameterfremstilling.  

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #1
13. januar 2015 af peter lind

a) Retningsvektorenen er i dette tilfælde (-1, 4) Tværvektoren til denne er så normalvektor til linjen

b) Her skal du gøre det omvendte. Tværvektoren til normalvektoren er retningsvektor til linjen

Svar #2
13. januar 2015 af snilo (Slettet)

Vil du gerne forklare, hvordan du ud fra ligningen ved at (-1,4) er retningsvektoren? Hvad er det helt præcist parameterfremstillingen viser, jeg har nemlig ikke arbejdet med det før. 

Brugbart svar (1)

Svar #3

Det lyder usandsynligt at du skulle få en opgave om en parameterfremstilling uden at have hørt om det. Der må stå noget i din bog. Parameterfremstillingen for en linje er af formen

r(t) = r0+t*v

hvor r(t) er en stedvektor for et punkt på linjen, r0 er et punkt på linjen og v er en retningsvektor. Retningsvektoren kan du direkte aflæse af parameterfremstillingen

Svar #4

så man løser opgave a ved 
normaltvektoren=(-4,-1)

Hvoraf ligningen må være: -4x-1y+c=0
c=-4*2-1*-3+k=0
-5+k=0 
c=5

-4x+1y+5=0 er ligningen til linjen l eller har jeg misforstået noget?

Brugbart svar (1)

Svar #5

det er korrekt

Svar #6

Men i b) har vi intet punkt? 

Retningsvektoren er: (-1,3), 

(x,y)=(et punkt)+t*(-1,3) 

eller?

Brugbart svar (1)

Svar #7

Det kan du nemt finde af linjens ligning. Sæt x eller y til en eller anden værdi og find så heraf den tilsvarende anden koordinat. Det nemmeste er at sætte x=0

Svar #8

så dvs (x,y)=(0,5)+t*(-1,3)? :)

Brugbart svar (1)

Svar #9

ja

Skriv et svar til: parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.