Matematik

Hjælp..

13. januar 2015 af Mathnerdsx (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis jeg vil ændre en cirkelvektors retning, så siger jeg (cos; -sin)^T.. istedet for (cos; sin)^T, nogen der vil forklare?
Undskyld for dårlig formulering..

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar 2015 af peter lind

Det kommer an på hvad du mener med cirkelvektorens retning og hvad den skal ændres til

Svar #2
13. januar 2015 af Mathnerdsx (Slettet)

Har vedhæftet en fil, hvor den orange pil er den "negative retning" og den grønne er den "positive retning"

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #3

nej. så skal du bare skifte fortegn på koordinaterne.

Svar #4

Vi snakker blot her om at ændre for en partikelsretning, forstil dig du har en partikel der går den orange pils vej i en cirkulær bane og derefter ændre sig, og vi starter i punktet [0, 1] - for at denne drejer "positivt" kræver det en positiv cos og positiv sinus, hernæst hvis den skal dreje omvendt så kan du se på tegningen at blot sinus skal ændre fortegn..

Brugbart svar (0)

Svar #5

Så er det rotationsretningen, og så er dit svar rigtig

Svar #6

Blot et eksempel jeg lige fandt på, men det er overhovedet ikke det vi er ude i, snakker blot simpelt matematik og søger blot en forklaring, som er bedre end min

Brugbart svar (0)

Svar #7
13. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Bevægelsesretningen i et punkt på en cirkelbevægelse kan repræsenteres ved en vektor, der står vinkelret på radiusvektor til punktet.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Generelt kan en cirkelbevægelse beskrives ved (x,y) = r(cos(ωt), sin(ωt) Hvis du skal skifte retning svarer det til at ω skal skifte fortegn. Da cos er en lige funktion ændrer det ikke på noget for den, men sinusfunktionen skifter fortegn

Skriv et svar til: Hjælp..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.