Fysik
Side 3 - hjælp til at finde ud af formålet med dette forsøg?.. haster..
Svar #41
16. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det er jo ikke en temperatur, man finder. Vær omhyggelig med præfixer.
Svar #42
16. januar 2015 af annahansen2 (Slettet)
Okay, kan du hjælpe med opgave 3 istedet..
3) antag at vandet opvarmes ed forbrænding af kulhydrat i kroppen og beregn massen af den mængde kulhydrat vi har brugt for at opvarme vandet. Jeg forstår ikke, hvilke tal jeg skal benytte her.
Håber nogle kan hjælpe med ovenstående.
Svar #43
Det er jo det samme spørgsmål, der er kaldt 2) i det vedlagte, og som du allerede har fået forklaret fremgangsmåden for.
Svar #44
Jeg forstår det simpelthen ikke. Forklaringen i #15 og #16. Det er virkelig forstående. Det bliver lidt af en gætteleg,når jeg ikke ser det eller får det forklaret dybgående. Det er helt fint, hvis du ikke har tid så sent om aftem, men jeg bliver irretret og sur, når jeg ikke fårstår tingene :(
Svar #45
I #28 har du beregnet, hvor meget energi, der afgives ved opvarmning af vandet i løbet af de 5 minutter:
E = 1,37 kJ
I #1 er brændværdien for kulhydrat oplyst: k = 17 kJ/g . Det er den mængde energi, som 1 g kulhydrat frigiver. Man skal nu beregne den masse m af kulhydrat, der skal forbrændes i kroppen for at producere energimængden E, dvs.
m·k = E
Man kender k og E og kan så beregne massen af kulhydrat
m = E / k
Svar #46
3) antag at vandet opvarmes ed forbrænding af kulhydrat i kroppen og beregn massen af den mængde kulhydrat vi har brugt for at opvarme vandet.
E = 1,37 Kj
K = 17/kJ/ g 1 (mængde energi som 1 gram kulhydrat frigiver.
M*k = E: 0,298 kg* 17/kJ/g
m = E/k: 1,37 Kj/17/g
Er det rigtigt, hvad jeg gør, eller er jeg på forkert spor som jeg plejer ... På forhånd mange tak
Svar #47
Det er meget rodet skrevet op. Vær omkyggelig med præfikser og enheder. kJ er ikke det samme som Kj .Det er massen af forbrændt kulhydrat, man forsøger at bestemme. Massen af vandet (0,298 kg) indgår ikke i disse betragtninger. Indsæt i det færdige udttryk m = E/k og regn færdig.
Svar #48
I #45 skrev du. Jeg har prøvet at understrege det jeg har gjort. Der er nemlig nogle ting jeg ikke helt er med på..
E = 1,37 kJ den er jeg helt med på
I #1 er brændværdien for kulhydrat oplyst: k = 17 kJ/g . Det er den mængde energi, som 1 g kulhydrat frigiver. Man skal nu beregne den masse m af kulhydrat, der skal forbrændes i kroppen for at producere energimængden E, dvs.
m·k = E. hr indsætter vi massen af vandet 0,298 * k som er 17kJ/g. Jeg forstår ikke, hvorfor E, skal regnes igen,hvis vi kender den i forvejen.
Man kender k og E og kan så beregne massen af kulhydrat
m = E / k - vi indsætter E som er 1,37 dividert met k som er 17kg/g
Svar #49
Man skal jo ikke beregne E igen. Man skal benytte den allerede fundne værdi for E til at bestemme massen m af kulhydrat, der skal forbrændes for at producere energien E. Prøv nu at regne opgaven færdig.
Svar #50
Så jeg skal ikke skrive m*k=E, i min besvarelse for den skal jeg i princippet ikke bruge til noget i denne opgave.
Men derimod skal jeg bruge m=E/k og jeg er kommet frem til at E = 1,37 og k 17 kg/g.
det er k jeg skal omregne ik? Men jeg ved ikke, hvad den skal omregnes til - Det kan jeg ikke helt finde ud af..
Svar #51
Man benytter jo netop ligningen m·k = E til at bestemme m, så den er da i højeste grad relevant at nævne.
Man kender E = 1,37 kJ og k = 17 kJ/g og kan så beregne m.
Du sjusker hele tiden med enhederne og blander kJ og kg sammen.
Svar #52
Undskyld. Jeg håber det er noget, som kommer med tiden. E = 1,37 kJ og k = 17 kJ/g. =0,0805
massen er 0,0805.
Undskylder 1000 gange for, at jeg simpeltehen skal have det step by step.. og har svært ved at forstå det..
Svar #53
Massen har en enhed her. Det er ikke nok bare at skrive et tal.
Svar #55
Nej. det er jo en masse, der bestemmes, ikke en energimængde. Det fremgår af størrelserne, der indgår i beregningen, hvad enheden er, så der er ingen grund til at gætte i det blinde.
Svar #56
Masse er kg. selvfølgelig. Men er min besvarelse så udregnet færdig? eller mangler jeg noget efterfølgende
Svar #57
Nej, dit tal angiver ikke massen i kg. Du skal se på de enheder, der indgår i beregningen.
Svar #58
Jeg forstår det ikke, men E er jo kJ og k er kJ/g
Så det må være 0,0805 kJ er det rigtigt?
Svar #59
Nej. Når man dividerer kJ med (kJ/g) få man jo g som resultatet. Og igen: Kj har intet med kJ at gøre.
Svar #60
E = 1,37 kJ og k = 17 kJ/g. =0,0805 g
De er vel begge oplyst som kJ,