Matematik
Marginalomkostningerne
Hej jeg sidder og laver en matematik aflevering og er gået i stå over en hel opgave :-( jeg prøver at gøre det min lærer har sagt jeg skal gøre men det giver ikke mening :-(
Hele opgaven lyder:
Denne opagve handler om marginalomkostninger ved transport af el.
Et privat firma har et langt undervandskabel, der forbinder to lande. Firmaets indtjening afhænger af strømstyrken gennem kabelt. Således tjener de 1,5 kr. ekstra pr. time, hver gang strømstyrken øges med én ampere.
Desværre er der tab i kablet, og dette tab stiger jo højere strømstyrke, der løber gennem.
På grund af tabet er omkostningerne O(I) pr. time, målt i kr. ved at føre strømstyrken I(målt i ampere) igennem kablet givet ved:
O(I) = 0,0006*I^2 I≥0
1. Strømstyrken er på et tidspunkt 1000 ampere. Bestem marginalomkostningerne ved denne strømstyrke.
2. På et andet tidspunkt er strømstyrken 2000 ampere. Kan det betale sig for firmaet at øge strømstyrken med én ampere?
3. Ved hvilken strømstyrke overstiger marignalomkostningerne indtjeningen ved at øge strømmstyrken med én ampere?
Jeg ved ikke helt hvilke formeler eller metoder jeg skal bruge for at regne det her ud :-( håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe mig eller forklare mig det :-)
Mvh. Lisa
Svar #2
18. januar 2015 af lisa1458 (Slettet)
Den giver ikke helt mening for mig for y er det samme som O så er lidt forvirret over hvad du mener y er?
Svar #3
18. januar 2015 af peter lind
Jeg kan se at jeg har rodet lidt med mine navne.
Jeg kalder f(I) får fortjenesten.
y(I) for indtægten
O(I) for tabet i ledningerne
Der gælder så f(I) = y(I)-O(I)
og marginalfortjenesten er så
f'(I)= y'(I)-O'(I)
Svar #4
18. januar 2015 af lisa1458 (Slettet)
Men hvad er f(I) og y(I) andet end fortjensten og indtægten. Hvordan finder jeg dem?
Svar #5
18. januar 2015 af peter lind
Det behøver du ikke. f'(I) er givet i opgaven. O(I) kender du, så du kan finde O'(I). Dermed har du f'(I)
Skriv et svar til: Marginalomkostningerne
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.