Matematik

Boksplot

17. januar 2015 af Heptan - Niveau: B-niveau

Jeg skal lave et boksplot i excel ud fra en masse tidspunkter. Det lader til at excel godt kan lave et boksplot med tidspunkter (se snapshot), men hvordan får jeg den til at beregne mindste, nedre osv. automatisk til at starte med, hvis jeg har en kolonne med tidspunkter?

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. januar 2015 af Therk

=min()

=max()

=quartile() (muligvis =KVANTIL() på dansk). Funktionen tager argumentet quartile(array,quart), hvor quart∈[0,1]

Svar #2
17. januar 2015 af Heptan

Jeg kan vælge

=KVARTIL.MEDTAG()       eller

=KVARTIL.UDELAD()

Hvad er forskellen?

Og hvad betyder quart∈[0,1] ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. januar 2015 af Therk

Du bestemmer i sidste ende selv om du vil medtage medianen i dine kvartiler. Begge metoder er rigtige, men giver forskellige resultater. At funktionen hedder =KVANTIL.MEDTAG eller lidt underligt, når det er en fraktilfunktion med andetargumentet kvart, som du kan bestemme fraktilen med. Det viser sig også at den kun tager imod 1, 2 og 3 som kvart-argumentet.

Læs evt. mere om det på Wikipedia: Quantile: 5. Estimating the quantile of a population.

quart∈[0,1] betyder at argumentet "quart er et tal mellem 0 og 1". Det viser sig dog at jeg har husket forkert, og funktionen kun tager argumenterne 1, 2 og 3, som nævnt tidligere.

Svar #4

På office's hjemmeside: KVARTIL (Funktionen KVARTIL) står der at den tager imod 0, 1, 2, 3 og 4 som kvart-argumentet, men man skal vælge mellem en funktion KVARTIL.MEDTAG og KVARTIL.UDELAD og der står at medtag-funktionen er baseret på fraktilværdien fra 0..1, begge inklusive, men jeg forstår ikke hvad det betyder og det andet link virker ikke.

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. januar 2015 af Therk

Det er ikke en universel enighed om hvilken metode, der er bedst til at finde fraktiler med i diskrete tilfælde (eksempelvis fraktiler i stikprøver). Det er et omdiskuteret emne og den bedste litteratur til det er nok bogen http://robjhyndman.com/papers/quantiles/.

Jeg ville bruge KVARTIL.UDELAD, da det giver større kvartiler og dermed større sikkerhed.

Nøjagtig hvad Excels funktion gør er der professionelle statistikere, som er i tvivl om.

Svar #6

Tak for linksene.

Jeg har et sidste problem: Når jeg bruger nogen af kvartilfunktionerne til første og tredje kvartil spytter den et tal ud istedet for et klokkeslet (formodentlig som døgn-tidspunkt). Hvordan fixer jeg det? Excel lader til at genkende klokkeslet, og skriver dem fx pænt op som "07:47" når man skriver "7:47", men jeg kan ikke lave et boksplot når jeg blander klokkeslet og tal (døgn).

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. januar 2015 af Therk

Brug =TEKST(data,"tt:mm")

Du kan gøre det direkte, dvs.

=TEKST(KVARTIL.UDELAD(celler,fraktil),"tt:mm")

Svar #8
18. januar 2015 af Heptan

Super, nu virker det! Tusind tak for hjælpen.

Skriv et svar til: Boksplot

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.