Matematik
Finde cirklens ligning udfra to punkter
En cirkel tangerer x-aksen i punktet (5,0), og går gennem (2,4). Angiv en ligning for cirklen.

Regner med at jeg skal indsætte et af kordinatsættene ind i ligningen, men er i tvivl. Hvordan løser jeg denne opgave?
Svar #1
18. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)
At cirklen tangerer x-aksen i punktet (5,0) betyder, at centrums x-koordinat x0 = 5 , og at y0 = r eller y0 = -r . Benyt nu oplysningen om det andet punkt til at bestemme r og y0 . Cirklens ligning er
(x - x0)2 + (y - y0)2 = r2
ikke som angivet i #0.
Svar #2
18. januar 2015 af ztuema (Slettet)
Så
?
Du må undskylde hvis det lyder dumt, men jeg har altså ingen anelse om hvordan jeg kommer videre. Kan du fortælle mig hvordan jeg finder y0, så jeg selv kan prøve?
Svar #3
Indsæt punktet (x,y) = (2;4) i ligningen, der stadig ikke ser ud som det, du skriver, men
(x - 5)2 + (y - y0)2 = r2
dvs.
(2 - 5)2 + (4 - y0)2 = r2
med y0 = ± r .
Svar #4
18. januar 2015 af ztuema (Slettet)
(2-5)2 + (4± r)2 = r2 ?
Hvis det er sådan det skal gøres, så får jeg r1 til 25/8 og r2 -(25/8)
Betyder det at radius er 25/8? Og hvad me de -(25/8)? Er det så y-kordinatet for centrum?
Svar #5
Da x-aksen er tangent til cirklen, vil alle cirklens punkter ligge på samme side af x-aksen, og cirklens centrum vil også ligge på denne side af x-aksen. Da punktet (2,4) ligger på cirklen, vil alle cirklens punkter hav y-koordinater, der er ikke-negative. Centrums y-koordinat er derfor y0 = 25/8 .
Skriv et svar til: Finde cirklens ligning udfra to punkter
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.