Matematik

Cirkulær reference

21. januar 2015 af Heptan - Niveau: B-niveau

Excel:

Jeg har lavet en tredobbelt cirkulær reference, men den klager over det og laver blå pile, som generer mit udsyn.

Blå pil

Formlerne er lidt komplicerede, men minder om det her system:

A1: =B1*2

B1: =A1/2

Jeg tænkte at det var smart at gøre, fordi hvis jeg kender A1, så kan jeg bare skrive den ind, og så beregner den B1. Hvis jeg derimod kender B1 istedet, kan den beregne A1. Men excel synes åbenbart ikke om det... den laver nogle irriterende blå pile, og de forsvinder når jeg gemmer, men de kommer igen når jeg skriver i dokumentet igen.

Vedhæftet fil: Udklip.JPG

Brugbart svar (1)

Svar #1
21. januar 2015 af peter lind

Det er ikke så mærkeligt den gør det. Funktionen i A1 forventer et tal i B1 men får en formel. Det samme gælder for B1.

Du kan evt. godt lave regnearket og så senere taste et tal ind i den celle, du kender og så få resultatet i den anden celle. Det forudsætter at der ikke er andre cirkelreferencer eller andre fejl andre steder, som bruges.

Svar #2
21. januar 2015 af Heptan

Det forudsætter at der ikke er andre cirkelreferencer eller andre fejl andre steder, som bruges.

Er det så et problem at jeg har en tredobbelt reference? Jeg har desuden gjort det med en hel række, dog uafhængigt af hinanden. Jeg tror jeg har en del cirkulære referencer. Hvis den siger der er en fejl (#VÆRDI, #NUM el. lign.), så skriver jeg bare =HVIS.FEJL(SAND;""), fordi jeg går ud fra at fejlen forsvinder når jeg skriver de kendte tal ind.

Jeg har fundet ud af hvordan man skjuler de blå pile - hvis man aktiverer iterering så klager den ikke mere (Excel indstillinger → Beregningsindstillinger → "Aktiver gentaget beregning" (maks 100 gentagelser og maks 0,001 ændring).

Men jeg har hørt at det gør systemet "ustabilt", hvad det så end skal sige.

Brugbart svar (0)

Svar #3

En tredobbelt reference kræver at du taster tal ind i to af cellerne

Iteringer betyder at den starter med et tal og bruger det til at beregne det andet tal. Det nye tal bruges så til at beregne hvad der skal være i det første tal, som så igen bruges til at beregne det andet tal o.s.v. Det er ustabilt i den forstand at du i hver iteration kan få et andet tal i en celle. Hvis du efter et passende antal iterationer får at tallene ikke ændrer sig er det stabilt.

Svar #4
21. januar 2015 af Heptan

Tak, ved du også hvordan man laver en formel med et sænket tal fra en anden celle?

Fx

=X & SMÅ.BOGSTAVER(A2)                          X2

men "SMÅ.BOGSTAVER" virker ikke, fordi der står et tal og ikke et bogstav i A2.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det ved jeg ikke

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. januar 2015 af Andersen11 (Slettet)

"SMÅ.BOGSTAVER" bruges vel til at lave tekst i "upper case" om til tekst i "lower case" Det ser ud til, at du ønsker at lave subscipt.

Svar #7
22. januar 2015 af Heptan

Det er korrekt. Er det muligt i excel?

Skriv et svar til: Cirkulær reference

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.