Matematik
Lineær sammenhæng
En lineær sammenhæng er beskrevet ved ligningen: y= 2/3x-5
Min opgave er så at finde ud af hvis af disse punkter, der ligger på grafen for den lineære sammenhæng.
(3,-5),
(5,-1),
(6,-1),
(2/3x-4)
Jeg ved ikke hvordan, jeg kan finde ud af om de punkter ligge på grafen. Jeg har prøvet at indtaste Y=3/3x-5 inde på Geogebra, dog uden held. Håber nogle kan hjælpe. På forhånd tak.
Svar #1
03. februar 2015 af SuneChr
Du skal tjekke, om
lighedstegnet gælder ved at indsætte de kendte x og y.
Svar #2
03. februar 2015 af Velella (Slettet)
Du skal vel bare insætte punkterne i funktionen altså fx med punktet (3,-5) som jo er et kendt sæt af x og y.
Svar #3
03. februar 2015 af annahansen2 (Slettet)
Det forstår jeg ikke. Jeg har prøvet at skrive i Geogebra f(x)= 2/3x -5.
Men skal jeg blot aflæse om den går igennem de nævnte punkter, eller?
Svar #4
03. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
For hvert af de angivne punkter skal du beregne, om punktet ligger på den angivne linie.
Eksempel: punktet (3,-5) . Indsæt x-koordinaten x = 3 i liniens forskrift y = (2/3)x - 5, dvs y = (2/3)·3 - 5 = -3 ,
der ikke er lig med punktets y-koorindat - 5. Derfor ligger dette punkt ikke på linien.
Svar #5
03. februar 2015 af annahansen2 (Slettet)
Jeg forstår stadig ikke, hvordan
(3,-3), Jeg havde skrevet forkert. Men Så hedder den y=(2/3)*3-3=
(5,-1), Y= /2/3)*5-1 inden jeg går videre med resten, er det sådan man skal gøre og se om punkterne ligger på linjen? Eller gør jeg det forkert?
(6,-1),
(2/3x-4)
Svar #6
03. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvis punktet er (3,-3) i stedet for (3,-5) indsætter man stadig x = 3 i liniens forskrift som i #4 med resultatet
y = (2/3)·3 - 5 = -3
der så sammenlignes med punktets y-koordinat -3. Da disse nu stemmer overens, ser man at punktet (3,-3) ligger på linien.
Du skal indsætte punktets x-koordinat i liniens forskrift y = (2/3)x - 5 .
Skriv et svar til: Lineær sammenhæng
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.