Kemi
Firetaksmotor
Jeg har fået en opgave hvor der står ' Tegn en benzinmotor og vis de 4 forskellig trin som en firetaktsmotor gennemgår ' Skal jeg så tegne en benzinmotor og vise de 4 forskellige trin på den, eller skal jeg tegne de her fire firtaktsmotor? :-)
Svar #1
04. februar 2015 af hesch (Slettet)
#0: Den vedhæftede tegning er udmærket. Måske du lige kan skrive "indsugningventil" og "udstødningsventil" på tegningen, for fuldstændighedens skyld.
Svar #2
04. februar 2015 af JBiebs (Slettet)
Så det er bare den tegning der er vedhæftet jeg skal tegne? :-)
Svar #3
04. februar 2015 af hesch (Slettet)
#2: Ja, det vil jeg mene.
Du kan jo også tegne karburator, udstødning, knastaksler, strømfordeler, osv. på, men det er nok for meget forlangt.
Svar #4
04. februar 2015 af JBiebs (Slettet)
Okay! Tusind tak!
Kan du fortælle hvilken proces der foregår på tegning? :-)
Svar #5
05. februar 2015 af hesch (Slettet)
#4: Ja, det er et køletårn, hvor man i bunden opvarmer råolie til olien kogepunkt. Dampene afkøles gradvist op gennem tårnet, og dampskyerne fortættes, ligesom når det regner fra (rigtige) skyer.
Denne regn i tårnet falder så ned i nogle bakker, hvor den opsamles som benzin, dieselolie, osv. Dette fordi de forskellige petrokemiske ingredienser i råolien har forskellig fortætningstemperatur.
Man kan også "cracke" fx dieselolie til benzin mm., ved at chock-opvarme dieselolien. Man hælder den ud på en rødglødende plade, hvorved "store" molekyler spaltes til flere mindre molekyler. Disse mindre molekyler sendes så gennem køletårnet, og herved får man opsamlet "lettere" petrokemiske væsker/gasser.
Skriv et svar til: Firetaksmotor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.