Matematik

Eksponentiel eller lineærregression?

05. februar 2015 af pashtoon123 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej! jeg har noget data, om befolkningstallet fra 1880-2010, jeg har lavet eksponentiel regression og en lineær regression. Jeg skal så finde ud af, hvad befolkningstallet er i 2050, og jeg ved, at x er antal år efter mit start år(1880), så indsætte 170 ind på x's plads. Men jeg må kun bruge en slag regression, men ved ikke, om jeg skal bruge lineær eller eksponentiel. JEg ved at forskellen er, at ekspontentiel regression er en procentsvis ændring og lineær er en fast ændring, men hvilke skal jeg vælge?

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. februar 2015 af mathon

Dine data vil formentlig vise, at den eksponentielle regression er den brugbare, da væksthastigheden ikke er konstant i en voksende befolkning.

Svar #2
05. februar 2015 af pashtoon123 (Slettet)

så du ville mene, at væksthastighed er mere som en boom?

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. februar 2015 af peter lind

Du skal se hvilket af de to muligheder, der stemmer bedst med data. Mest overbevisende kan du lave to grafer med de to funktioner, hvor du samtidig plotter de data, du har brugt. Mere matematisk kan du se på r2. Den har du sandsynligvis  fået opgivet samtidig med resultatet. Den skal være så tæt på 1 som mulig

Svar #4
05. februar 2015 af pashtoon123 (Slettet)

ja, jeg har fået r2, men hvad viser r2?

Brugbart svar (1)

Svar #5
05. februar 2015 af peter lind

den fortæller noge om hvor lineær punkterne ligger. Det skal lige bemærkes at eksponentiel regression matematisk omdannes til lineær regression, så r2 giver mening også for eksponentiel regrssion. Som nævnt skal r2 være så tæt på 1 som mulig. Sagt med andre ord. Den af de to regressioner, der har den største værdi af r2 passer bedst til data

Skriv et svar til: Eksponentiel eller lineærregression?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.