Kemi
o-nitrophenolat og ikke o-nitrohenol? HJÆLP
Hej
Jeg skal aflevere en rapport om enzymkinetik, hvor vi har lavet et forsøg med ONPG og varieret dette substrat. Ved at tilsætte enzym blev der dannet B-galactose og ONP (ortho-nitrophenolat). Dannelsen af ONP følges ved at måle absorbansen ved 420 nm, og ONP absorberer mere end de andre stoffer i reaktionsblandingen.
I min rapport skal jeg så svare på nogle spørgsmål, hvor et af dem er, at man skal give en begrundelse for, at der dannes ortho-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol...
Jeg har ingen ide, udover, at o-nitrophenolat er en ion. Så er der nogle please, der ved et eller andet??
Tak på forhånd.
Vh. meget desperat elev.
Svar #2
13. februar 2015 af ejejejej (Slettet)
Ja, den er her vedhæftet :) forsøgsbeskrivelsen starter på s. 18
Svar #3
13. februar 2015 af Heptan
Det skyldes pH i reaktionsblandingen. Sammenlign reaktionsblandingens pH med pKs for o-nitrophenol.
Svar #4
Jeg kan ikke helt se sammenhængen med pH og pks. Har o-nitrophenolat ikke bare afgivet en H+ og er derved blevet mere negativ?
Svar #5
Her er sammenhængen mellem pH og pKs:
![pH=pK_S + \log \left ( \frac{[B]}{[S]} \right )](https://media.studieportalen.dk/images/equations/04PYSAynxZhAtsvxYPwiPw==.gif)
Sammenhængen kaldes pufferligningen. Er forholdet [B]/[S] stort er størstedelen at finde på baseformen.
Svar #6
Men hvad har det med o-nitrophenolat at gøre? :)
Er det, at den afgiver H+ og dermed er en syre? Men hvad skal jeg så med ligningen...?
Svar #8
Okay, men hvordan kan jeg ud fra det begrunde, at der dannes o-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol?
Svar #9
#5Er forholdet [B]/[S] stort er størstedelen at finde på baseformen.
Svar #11
#9 ok, tak for det :)
#10 ja, det er jo så lige det... I min vejledning, som jeg har vedhæftet, står der de forskellige reaktanter og buffer har forskellig pH - nogle har 7, andre mindre. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tage udgangspunkt i... Vi målte heller ikke pH under forsøget. Hvordan kan jeg så gøre det?...
Svar #12
13. februar 2015 af LubDub (Slettet)
Det giver ingen mening, at det er på baseform, hvis pH er mindre end pKs
Svar #13
se
Svar #14
Okay, men hvor forsvinder H+ i o-nitrophenolat hen? Jeg er også lidt i tvivl om, hvor pH-værdierne kommer fra og pKs-værdien og temperatur? Mange tak på forhånd..
Svar #15
rettet
Svar #16
Ok, tak. Men er stadig i tvivl, hvordan jeg skal begrunde , at der dannes o-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol? Og hvordan ved du at pH-værdierne er hhv. 7 og 8?:)
Og hvorfor smider o-nitrphenolat sin H+ ligepludselig?? Hvorfor bliver der ikke bare dannet o-nitrophenol?
Svar #17
det var bare to eksempler
der gælder for en monovalent syre, at når
pH > pKs så er den på baseformen (og H+ er smidt)
pH < pKs så er den på syreformen (og H+ er optaget)
Svar #18
Okay, tak! Tror du, jeg også i min aflevering kan skrive et eksempel op som argumentation? Men nu er det jo en rapport om et forsøg, vi har lavet, så jeg burde måske bruge de anvendte pH-værdier? Men jeg kan ikke ud fra vejledningen se, hvad pH er ved o-nitrophenol og o-nitrophenolat.. Hvad gør man så?
Svar #19
Ja, brug den anvendte pH-værdi. I har brugt en puffer, så pH-værdien er heldigvis konstant. Hvis du kan huske hvilken puffer I har brugt kan du måske finde ud af pH (måske har I taget et billede af de kemikaler i har brugt - det gør man selvfølgelig altid!). :-)
Svar #20
Er ret sikker på det var den med pH = 7, men det kunne være jeg lige skulle høre med min lærer... Hvis det er den, så behøves jeg ikke tage hensyn til denne pH-værdi eller hvad? Fordi den ikke ændrer på pH, idet den er konstant? Er det rigtig forstået?