Kemi

o-nitrophenolat og ikke o-nitrohenol? HJÆLP

13. februar 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg skal aflevere en rapport om enzymkinetik, hvor vi har lavet et forsøg med ONPG og varieret dette substrat. Ved at tilsætte enzym blev der dannet B-galactose og ONP (ortho-nitrophenolat). Dannelsen af ONP følges ved at måle absorbansen ved 420 nm, og ONP absorberer mere end de andre stoffer i reaktionsblandingen. 

I min rapport skal jeg så svare på nogle spørgsmål, hvor et af dem er, at man skal give en begrundelse for, at der dannes ortho-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol...

Jeg har ingen ide, udover, at o-nitrophenolat er en ion. Så er der nogle please, der ved et eller andet??

Tak på forhånd.

Vh. meget desperat elev.

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. februar 2015 af Soeffi

Har du hele opgaven?

Svar #2
13. februar 2015 af ejejejej (Slettet)

Ja, den er her vedhæftet :) forsøgsbeskrivelsen starter på s. 18 

Brugbart svar (0)

Svar #3
13. februar 2015 af Heptan

Det skyldes pH i reaktionsblandingen. Sammenlign reaktionsblandingens pH med pKs for o-nitrophenol.

Svar #4

Jeg kan ikke helt se sammenhængen med pH og pks. Har o-nitrophenolat ikke bare afgivet en H+ og er derved blevet mere negativ? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Her er sammenhængen mellem pH og pKs:

pH=pK_S + \log \left ( \frac{[B]}{[S]} \right )

Sammenhængen kaldes pufferligningen. Er forholdet [B]/[S] stort er størstedelen at finde på baseformen.

Svar #6

Men hvad har det med o-nitrophenolat at gøre? :) 

Er det, at den afgiver H+ og dermed er en syre? Men hvad skal jeg så med ligningen...?

Brugbart svar (0)

Svar #7

Phenoler er syrer.

Se #3. Beregn forholdet.

Svar #8

Okay, men hvordan kan jeg ud fra det begrunde, at der dannes o-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Er forholdet [B]/[S] stort er størstedelen at finde på baseformen.

Brugbart svar (0)

Svar #10
13. februar 2015 af LubDub (Slettet)

hvad er opløsningens pH?

Svar #11

#9 ok, tak for det :)

#10 ja, det er jo så lige det... I min vejledning, som jeg har vedhæftet, står der de forskellige reaktanter og buffer har forskellig pH - nogle har 7, andre mindre. Så jeg ved ikke helt, hvad jeg skal tage udgangspunkt i... Vi målte heller ikke pH under forsøget. Hvordan kan jeg så gøre det?...

Brugbart svar (0)

Svar #12

Det giver ingen mening, at det er på baseform, hvis pH er mindre end pKs

Brugbart svar (0)

Svar #13

se

Svar #14

Okay, men hvor forsvinder H+ i o-nitrophenolat hen? Jeg er også lidt i tvivl om, hvor pH-værdierne kommer fra og pKs-værdien og temperatur? Mange tak på forhånd..

Brugbart svar (0)

Svar #15

rettet

Svar #16

Ok, tak. Men er stadig i tvivl, hvordan jeg skal begrunde , at der dannes o-nitrophenolat og ikke o-nitrophenol? Og hvordan ved du at pH-værdierne er hhv. 7 og 8?:)

Og hvorfor smider o-nitrphenolat sin H+ ligepludselig?? Hvorfor bliver der ikke bare dannet o-nitrophenol?

Brugbart svar (0)

Svar #17

det var bare to eksempler

der gælder for en monovalent syre, at når

pH > pKs     så er den på baseformen (og H+ er smidt)

pH < pKs    så er den på syreformen (og H+ er optaget)

Svar #18

Okay, tak! Tror du, jeg også i min aflevering kan skrive et eksempel op som argumentation? Men nu er det jo en rapport om et forsøg, vi har lavet, så jeg burde måske bruge de anvendte pH-værdier? Men jeg kan ikke ud fra vejledningen se, hvad pH er ved o-nitrophenol og o-nitrophenolat.. Hvad gør man så?

Brugbart svar (0)

Svar #19

Ja, brug den anvendte pH-værdi. I har brugt en puffer, så pH-værdien er heldigvis konstant. Hvis du kan huske hvilken puffer I har brugt kan du måske finde ud af pH (måske har I taget et billede af de kemikaler i har brugt - det gør man selvfølgelig altid!). :-)

Svar #20

Er ret sikker på det var den med pH = 7, men det kunne være jeg lige skulle høre med min lærer... Hvis det er den, så behøves jeg ikke tage hensyn til denne pH-værdi eller hvad? Fordi den ikke ændrer på pH, idet den er konstant? Er det rigtig forstået?

Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.