Kemi
Enzymers navngivning? HJÆLP
Hej
Jeg skal skrive en rapport om enzymkinetik. Til det skal jeg besvare spørgsmålet:
Hvad ligger der i navnet "Exo-(1,4)-beta-D-galactanase", som er et alternativt navn for lactase.
Jeg har ingen ide, udover, at -ase sættes på, fordi der er tale om et enzym. Er der nogle, der ved, hvordan man navngiver enzymer, og hvorfor lactase også kaldes for dette lange navn?
Tak på forhånd!
Svar #1
13. februar 2015 af Soeffi
Fra http://www.bioweb.dk/studierum.php?CatID=16&studieobjektId=12&pageNr=3
Enzymnavne ender som oftest på -ase. Den første del af navnet kan være navnet på det substrat enzymet virker på eller det kan være kombineret med navnet på den kemiske reaktion det katalyserer.
Et eksempel på substratnavngivning er enzymet laktase. Det er et fordøjelseseenzym der katalyserer nedbrydningen af disakkaridet laktose (mælkesukker) til de to monosakkarider glukose og galaktose.
Jeg går ud fra at "Exo-(1,4)-beta-D-galactanase" er et navn, der bygger på den reaktion, der katalyseres.
Svar #2
13. februar 2015 af ejejejej (Slettet)
Okay, men hvad med præfiksen 'exo'? Står det så for en reaktionstype eller...?
Svar #3
13. februar 2015 af Heptan
Analog med:
Nucleases are further described by addition of the prefix "endo" or "exo" to the name: The term "endonuclease" applies to nucleases that break nucleic acid chains somewhere in the interior, rather than at the ends, of the molecule. A nuclease that functions by removing nucleotides from the ends of the DNA molecule is called an exonuclease.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclease#Sequence_specific_nuclease
Svar #4
13. februar 2015 af Soeffi
Se evt. https://en.wikipedia.org/wiki/Endo-exo_isomerism. Exo henviser til en form for isomeri, der kan optræde i overlappende ringstrukturer.
Svar #5
Men den reaktion "Exo-(1,4)-beta-D-galactanase" katalyserer er en hydrolyse. Hvordan kan man så af navnet se, at der er tale om en hydrolase?
Svar #6
13. februar 2015 af LubDub (Slettet)
man kan ikke se ud fra navnet, at der er tale om en hydrolase
Svar #7
Men jeg forstår bare ikke, hvis man navngiver ud fra den reaktion, de katalyserer, så må dette vel komme til udtryk i navnet. Reaktionen, der katalyseres er en hydrolyse... Men hvordan kan man så se af navnet, at der overhovedet er tale om en hydrolyse?
Svar #8
se selv efter her
det er ikke altid muligt, men det gør det lidt lettere :)
Svar #9
men mit enzym er der ikke? Jeg forstår heller ikke helt, hvad jeg kan se af hjemmesiden..?
Svar #10
ofte skal man kende til reaktionen, som enzymet katalyserer, før man ved, om det er en hydrolase. Man kan ikke altid se det ud fra navnet alene.
Skriv et svar til: Enzymers navngivning? HJÆLP
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.