Kemi
Redox
Hej. er der nogen der kan hjælp mig med at afstemme følgende:
ClO3 – + Cu(s) → Cl– + Cu2+ (sur opl.)
Co2+ + O2 → Co(OH)3(s) (basisk opl.)
Jeg ville også høre hvordan man griber opgaver som den sidste an generalt.
Svar #1
16. februar 2015 af ChemistryIsKey
Den første:
6 H+ + ClO3- + 3 Cu --> Cl- + 3 Cu2+ + 3 H2O
Den anden:
8 OH- + 2 H2O + 4 Co2+ + O2 --> 4 Co(OH)3
Prøv at søge på 'regler v. redoxreaktioner' eller noget - der er gerne en fremgangsmåde, som gør det lettere at afstemme reaktionerne. I den sidste skal du ikke blive forvirret over, at der ikke er to produkter. Det er stadig Co og O du kigger på. Oxygenatomet i saltet har oxidationstallet -2, da det er bundet til H. Desuden består saltet af OH- anionen, hvorfor Co må være kationen med en ladning på +3, og derfor har Co altså oxidationstallet +III (da saltets samlede ladning er lig 0).
Hvis der er noget specifikt du er i tvivl om i den sidste, så må du endelig skrive :)
Svar #2
17. februar 2015 af jan12344 (Slettet)
Tak for svaret. Må jeg høre hvilken oxidationstal du har fået i den første.
Svar #3
18. februar 2015 af ChemistryIsKey
I den første:
V 0 -I II
ClO3- + Cu --> Cl- + Cu2+ (IKKE afstemt)
Svar #4
18. februar 2015 af jan12344 (Slettet)
Okay tak. Jeg fandt ud af hvordan man løse den nu. Et sidste spg angående 2'erne. Som jeg ser det er oxidationstrinnene: Co2+=+II, O2=0 og Co(OH)3(s)=III. Men dette kan ikke passe da man ved sadvanligmetode ikke ville få nogen nedgange. Det er nok her det går galt for mig. Jeg kan ikke se hvorfor det skal være et 4 tal, og ikke et 3 tal på Co2+. (Jeg ved at det du har skrevet ser rimelig rigtigt ud, jeg kan bare ikke se hvordan man kommer frem til det.) Håber du kan hjælpe.
Svar #6
23. februar 2015 af ChemistryIsKey
Du skal kigge på oxidationstallene for både Co og O i produktet (saltet), da det er disse stoffer, som går hhv. op og ned i oxidationstal, og på den måde kan du afstemme op- og nedgange i oxidationstal ved støkiometri;
II 0 III -II
Co2+ + O2 --> Co(OH)3
Du sér, at Co går fra +2 til +3, svarende til en oxidation, alt imens O går fra 0 til -2 svarende til en reduktion. På den måde kan du nu afstemme vha. koefficienter :)
Svar #7
23. februar 2015 af jan12344 (Slettet)
Svar #8
23. februar 2015 af ChemistryIsKey
Jo i princippet er det rigtigt observeret. I dette tilfælde skal du dog være opmærksom på, at O2 indgår i reaktionen, og da det er pr. atom at opgange og nedgange i OT afstemmes, skal koefficienten foran O2 egentlig halveres, så du ville få;
2 Co2+ + 1/2 O2 --> 2 Co(OH)3 ,
Da det ikke er kutyme at regne med andet end heltallige koefficienter, ganges der derfor igennem med 2, for at få;
4 Co2+ + O2 --> 4 Co(OH)3
Afstemningen af opgange og nedgange i OT, er i denne opgave den 'svære' del, fordi der netop indgår et diatomigt stof (O2), hvorfor koefficienter halveres. Nu mangler der bare at afstemmes med OH- for ladningen og H2O, så antallet af O passer, hvilket er lige ud af landevejen :)
Skriv et svar til: Redox
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.