Kemi

Pseudoførsteordensreaktion

16. februar 2015 af NeelaTheOne (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg sidder her og skal besvare denne opgave:

http://isisa.systime.dk/fileadmin/filer/beskyttede_filer/Laboratorieforsoeg/4-4-Pseudofoersteordensreaktion_01.pdf

Og jeg er simpelthen gået helt i stå med det. Nogen der kunne hjælpe mig i gang med det? Forstår ikke, hvordan jeg skal kunne finde molarmassen før og efter forsøget? Eller hvordan jeg skal gøre rede for det matematiske udtryk.
Det ville være meget værdsat! :-) 

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. februar 2015 af LubDub (Slettet)

Hvad er det helt præcist, du har svært ved? Hvad er du selv kommet frem til?

Svar #2
16. februar 2015 af NeelaTheOne (Slettet)

Selve resultatbehandlingen. Altså, hvor jeg skal redegøre for [S2O8^2-]start M, [S2O3^2-]start og [S2O8^2-]t.

Brugbart svar (0)

Svar #3
16. februar 2015 af Heptan

Thiosulfat er den begrænsende faktor.

Der må nødvendigvis gælde at al thiosfulaten bliver brugt op:

a)    \Delta [S_2O_3^{2-}]=-[S_2O_3^{2-}]_{start}

Af reaktionsskemaerne ses det let, af thiosulfat og diiod i reaktion (2) er i forholdet 2:1. Det ses også, at der forbruges ligeså meget diiod i reaktion (2) som der dannes i reaktion (1). Desuden er diiod og persulfat i reaktion (1) i forholdet 1:1. Det må betyde at thiosulfat og persulfat er i forholdet 2:1, respektivt.

Hvad betyder det? Det betyder at der forbruges dobbelt så meget thiosulfat som der forbruges persulfat:

b)    \Delta [S_2O_8^{2-}]=\frac{1}{2} \cdot \Delta [S_2O_3^{2-}]

Vi kan opskrive et udtryk for bevarelsen af persulfat til tiden t:

c)    [S_2O_8^{2-}]_{start}=[S_2O_8^{2-}]_t - \Delta[S_2O_8^{2-}]

Ved at indsætte udtrykket b) i c) kan man isolere [S2O82-]t og få det ønskede udtryk.

Svar #4
18. februar 2015 af NeelaTheOne (Slettet)

Mange tak for hjælpen! Beklager det sene svar.

Men i sidste del af databehandlingen, hvor jeg skal beregne M, kan jeg heller ikke hitte ud af det. Uanset hvilken vej, jeg prøver at gribe det an, ender jeg med at skulle bruge store M til at finde M. Nogen der kan hjælpe mig på vej? 

Brugbart svar (0)

Svar #5
18. februar 2015 af Heptan

M er en enhed, det er ikke den du skal finde. Du vil finde stofmængdekoncentrationerne med symbolerne angivet i kolonnen til venstre. Benyt

c = n/V

Svar #6
19. februar 2015 af NeelaTheOne (Slettet)

Formlen for n er jo n = m/M. Hvis jeg går ud fra densiteten er den samme som vand, vil den jo være 25.
Derved har jeg en beregning der således ud, når jeg indsætter det i c = n/V

(25/((2*32)+(3*16)))/25 - problemet er så, at det giver 0,008929 og det tal er da alt for lavt. 

Hvad gør jeg galt her? Er der en anden måde, at finde n på?

Svar #7
19. februar 2015 af NeelaTheOne (Slettet)

Jeg skal jo selvfølgelig lave V enheden om til liter, og dividere med 1000. 

Resultatet er nu 8,928. Kan jeg gå ud fra, at dette er korrekt?

Brugbart svar (0)

Svar #8
19. februar 2015 af Heptan

V er et symbol for volumen, som har enheden L.

I formlen har du brugt m = 25 g, og det går jeg ud fra er forkert. Fremover, så brug

c1 · V1 = c2 · V2

ved omregninger.

Skriv et svar til: Pseudoførsteordensreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.