Fysik

glødetråd graf

18. februar 2015 af sumia9 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, Jeg har en IU og UI graf for en glødetråd. Hvordan kan man beskrives disse to grafer?(se vedhæftet fil) Og hvorfor er det en bøjet graf - hvilken formel beskriver grafen?

Tak på forhånd

Vedhæftet fil: (U,I) graf forsøg 3.png

Svar #1
18. februar 2015 af sumia9 (Slettet)

Og dette er IU grafen

Vedhæftet fil:(I,U) graf forsøg 3.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
18. februar 2015 af hesch (Slettet)

For en temperaturuafhængig modstand vil U og I være proportionale.

En glødetråd er jo ret varm, og Wolframs specifikke modstand  er temperaturafhængig.

Din første graf viser denne propotionalitet, indtil spændingen når ca. 0,5 V. Her begynder tråden at blive så varm, at modstanden vokser drastisk. Derfor er strømmen over denne temperatur/spænding nogenlunde konstant. Bemærk, at den tilførte effekt til en temperaturuafhængig modstand er proportional med kvadratet på spændingen:  P = U2/R.

Udtrykket for grafens forløb er en kompliceret affære, hvor trådens modstandstemperaturkoefficient ( der sikkert ikke er konstant ) og den udstrålede varme, proportional med T4 indgår, hvor T er trådens absolutte temperatur.  Hertil skal så adderes varmetab forårsaget af varmeledning, der er proportionale med
( Ttråd - T0 ), hvor T0 er pærens omgivelsestemperatur.

Svar #3

Nu tror jeg at jeg er med.

Hvad med graf to dvs IU grafen

Brugbart svar (0)

Svar #4

#3:  Forklaringen på 2. graf er den samme.  Blot kommer knækket på grafen ved 0,5 A.

Men se forklaringen i #2 igen og ombyt spænding med strøm, og:

P = I2 * R.   ( Er du med, eller skal jeg uddybe ? ).

Svar #5

Okay mange tak jeg vil prøve

Svar #6

Men hvordan kan man så se at pæren ikke er en resistor?

Brugbart svar (0)

Svar #7

#5:  De to grafer linger jo hinanden, blot er akserne ombyttede, og der er lidt med forskel på den positive retning på akserne.

Men kalkerer du den ene graf på et stykke madpapir, vender og drejer madpapiret, kan du få madpapirsgrafen til at matche den anden graf  ( stort set ).

Svar #8

Ja præcis men hvordan kan man se at en pære ikke er en resistor? forstår ikke helt

og kan du uddybe formlen i #3

Brugbart svar (0)

Svar #9

#6:  Det er da en resistor, det er blot en variabel resistor ( temperaturafhængig ).

Noget andet er, at det ikke er en Ohmsk resistor. ( Ohms lineære proportionalitet mellem strøm/spænding gælder ikke ).

Svar #10

Nu jeg med. Tusind tak for hjælpen. Det hjalp virkelig :)

Brugbart svar (0)

Svar #11

#8:  Jeg kan ikke uddybe en formel, som jeg slet ikke har opstillet.

Men man har jo:

Rt = Rx * ( 1 + αx * (Tt - Tx) ),  hvor Rt og Rx er trådens resistans ved de to temperaturer Tt og Tx , og αx er trådens temperaturkoefficient.

Herudover findes så to termiske ligninger for strålevarme og ledningsvarme.

At koble disse ialt tre ligninger sammen til en formel, lader sig nok gøre, men jeg gider ikke, for det bliver en gang teoretiske betragtninger, der i virkeligheden sikkert langfra "holder vand".  I stedet måler man efter, som du netop har gjort.

Svar #12

Ja tak, føler også forrige svar gav mig hele forståelsen

mange tak

Skriv et svar til: glødetråd graf

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.