Kemi
Krystallisation
Ved fremstiling af acetylsalicylsyre blev en opløsning mellem salicylsyre og eddikkeanhydrid først sat ned i et varmebad og dernæst kølet af i isvand.
Hvad er årsagen til at opløsning først skulle opvarmes. Kunne krystaliseringen ikke være foregået ved at stille opløsningen i isvand først?
Ligeledes er jeg lidt i tvivl om hvorfor råproduktet (som blevet dannet ved ovenstående trin) først skulle opløses med ethanol og derefter varm vand.
Kan varm vand ikke opløse råproduktet (urent acetylsalicylsyre) uden brug af ethanol?
Svar #2
19. februar 2015 af ShadH
Eddikkesyreanhydrid + Salicylsyre (med lidt svovlsyre som katalysator) --> acetylsalicylsyre + ethansyre.
Svar #3
19. februar 2015 af Heptan
#2 Det er nu et reaktionsskema, men okay.
Kemiske reaktioner forløber hurtigere ved højere temperaturer. Det kan også tænkes at reaktionen er endoterm, og derfor kræver opvarmning. Isvand er jo bare for at krystallisere det nu dannede produkt (men det skulle jo lige laves først).
Hvorfor var I interesserede i at opløse det? Ville I omkrystallisere?
Jeg vil gætte på at I rensede råproduktet med ethanol for at fjerne urenheder, og derefter opløste det i varmt vand for at omkrystallisere.
Svar #4
20. februar 2015 af ShadH
Præcis, vi var igang med at omkrystallisere. Min undren ligger i at selve omkrystallisationen fjerne urenheder - er det så ikke nok i sig selv at man blot benytter varm H2O til at omkrystallisere, eller er der fordele ved først at opløse det i ethanol og derefter benytte varmt H2O?
Svar #5
20. februar 2015 af Heptan
Fjernede I ethanolen før I opløste produktet i varmt vand? Altså hældte I det gennem filteret?
Svar #6
Nej. Her er en direkte beskrivelse af vejledningen.
"Resten af råproduktet renses ved omkrystallisation. Opløs stoffet i ca. 2-3 mL ethanol i et 25 mL bægerglas ved opvarmning på kogeplade. I et andet bægerglas opvarmes 8 mL vand til ca.75°C. Hæld det varme vand over i bægerglasset med ethanolopløsningen. Hvis blandingen bliver uklar, opvarmes den, så man får en klar opløsning."
Svar #7
Acetylsalicylsyre er ikke særligt opløseligt i vand, derfor bruger man ethanol til at øge opløseligheden.
Svar #8
Interessant. Heldigvis er mine lærere til rådighed til SRO-vejledning, så jeg tjekker lige efter hvorvidt om dette kan være årsagen.
Svar #9
Det er en fordel at acetylsalicylsyre ikke er særligt vandopløseligt, da det øger biotilgængeligheden. Jf. wiki er opløseligheden 3 g/L ved 20 °C.
Man kan spørge sig selv hvorfor man så ikke bare bruger ren ethanol, men jeg vil tro at det er lettere at danne krystaller i vand, netop pga. den dårlige opløselighed.
Svar #10
20. februar 2015 af Soeffi
Det ville stadig være rart med hele forskiften.
Tilsætning af forskellige stoffer kan både tænkes at forskyde ligevægten og ændre stoffernes fordelig i forskellige faser - herunder rense produktet.
Hvis du f.eks. har både en organisk fase og en vandfase, kan biproduktet edikkesyre trækkes over i vandfasen.
Samme rolle spiller temperatur.
Varme kan tænkes at forskyde ligevægten mod højre. Måske afkøler man hurtigt for at beholde denne ligevægt før udfældning.
Temperatur kan også ændre opløselighed af produkt i vand, hvis det er det, som man ønsker.
Skriv et svar til: Krystallisation
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.