Debat

Gymnasiale uddanneler for de mange eller færre?

22. februar 2015 af TrinteCalla (Slettet)

Hej SP

Hvad synes i?. Skal de gymnasiale uddannelser være for de mange eller få/færre?
Jeg synes personligt det burde være for de mange. Jeg har endda en lille historie, som bevidner hvorfor. 



Da jeg gik i folkeskolen, var det eneste jeg gik op i: Venner, fritidsinteresser og hvordan jeg bedst muligt kunne undgå lektier. Og sidstnævnte var jeg god til! Jeg lavede sjældent lektier, og hvis jeg gjorde, var det noget som tog 10 min. Jeg vidste ingen interesse i mange af fagene og var ekstremt dårligt forberedt til alle timerne. Da eksaminerne nærmede sig, sad jeg  på computeren og slappede af med vennerne. Da "dommedag/eksaminerne" kom løbene, tog jeg dem bare som de kom. Det resulterede i dårlige karakterer. Endda et par briller blev udgivet af den flinke censor. Det eneste jeg tænkte på var: "ALDRIG mere lektier og skole igen". Jeg gik direkte videre til en erhvervsuddannelse, hvor jeg hurtigt fandt ud af, at det SLET ikke var mig. Grundet den store aldersforskel og ikke mindst graden af modenhed og sociale kompetencer blandt kursisterne. Jeg valgte derfor at droppe ud og vente et par måneder, til sommerferien kom, så jeg kunne starte på en efterskole i 10. klasse for at forbedre mine karakterer for dernæst at tilslutte mig et gymnasium. (Efterskolen super fedt år forresten :D). I dag er jeg afgangselev på gymnasiet med et gennemsnit på 11.8 og regner med at skulle studere Jura eller Psykologi på Københavns Universitet hertil sommer. 

Jeg havde det svært fagligt i 10. klasse og mine karakterer i bl.a. matematik var ikke prængende "4". Jeg frygtede ekstremt meget MAT-C på gymnasiet efter efterskolen. Men ikke mindst alle de rygter om 3-5 timers lektier om dagen. Men på gymnasiet kom jeg efter matematikken og endte med karakterene 10 - 10 i MAT-C. Et fag jeg ALDRIG havde haft let ved bl.a. pga. min indsats i folkeskolen, men også mit dårlige forhold til min lærer. Min konklusion er: Hvis du har lysten til at lære, så skal du nok lære det. Uanset fag og niveau! 

Det jeg vil påpege er TÆNK, hvis jeg ALDRIG havde fået chancen til at gå på gymnasiet. Derfor er min holdning: Gymnasiale uddannelser er for de mange. 

Mvh M.....


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2015 af anonym000

En af grundene til at man kan lave det "stunt" som du lavede/laver (fred være med det :-) ) er pga. niveauet på gymnasiet; det er ikke hvad det har været. Dette problemet skal allerede løses i folkeskolen; det kræver så at man først løser de problemer som er i folkeskolen. Man kan fx starte med at fyre folkeskolelærere som ikke underviser i de emner som de synes er for "kedelige", sandheden er at de ikke kan finde ud af disse "kedelige" emner. Derefter kunne man tage fat i kraven på de folkeskolelærere som bruger 40 % af timerne på at fortælle evig ligegyldige, fiktionsprægede anekdoter.

Lur mig om man så ikke har forbedret niveauet i folkeskolen en hel del.

- - -

...............


Svar #2
23. februar 2015 af TrinteCalla (Slettet)

Enig, jeg er glad for de har lavet den "nye" folkeskolereform. Og gjort læreruddannelsen svære at komme ind på. Kan ikke begribe, hvordan tidligere hen at folk med gennemsnit på 02-4 kunne blive lærere. Det er jo til grin. Hvis man ikke selv har været indstillet på at lære eller ikke formådede at nå et højere fagligt niveau. Så skal man bare ikke være lærer. 

Hvis man ikke selv kan lære, så kan man slet ikke lære fra sig. 

 


Brugbart svar (2)

Svar #3
27. februar 2015 af Stygotius

Det gennemsnit på 11,8 som TrinteCalla siger hun har, er vist mildest talt  i andre fag end dansk.


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. februar 2015 af Stygotius

anonym000 har fuldkommen ret i sine bemærkninger om niveauet blandt gymnasieelever.

Af erfaring ved jeg at 99.99999% af alle folkeskolens sproglærere er helt og aldeles ukvalificerede til deres arbejde. Derfor får vi gymnasieelever som dårligt nok kan stave deres eget navn og ikke ved hvad et biord er.

Det er fuldkommen vanvittigt at der ikke er nogle rimelige adgangskrav til gymnasiet.

Gymnasiet skal ikke være for alle (mulige) lallende analfabeter.


Svar #5
27. februar 2015 af TrinteCalla (Slettet)

Vil lige sige har boet i Danmark i godt og vel 9 år. Du har ganske ret i, mht. mine dansk kompetencer. Jeg er bl.a. ekstrem dårlig til kommatering. Men som sagt er det også nuværende gennemsnit. Dansk eksamen er først til sommer. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. februar 2015 af anonym000

Karakterer i gymnasiet og folkeskolen handler ikke meget om hvad man faktisk kan. I nogle fag siger karaktererne mindre om ens kundskaber end andre fag. Eksempel: historie A >< fysik A. I historie får man én karakter med vægtningen 2. Historie er et fag hvor man let kan snakke sig udenom de faglige forhindringer. I fysik får man både en skriftlig karakterer og en mundtlig karakter. I fysik (modsat historie) skal forklaringerne (sprogbrugen) være klare og uvetydelige; man kan altså ikke bare (mis)bruge sproget til at få sig selv til at fremstå klogere end man er. Derfor vil ens karakterer i fysik sige mere om ens reelle faglige niveau end den ene karakter man får i historie.

Endvidere, hvorfor har historie ikke en skriftlig dimension ? Hvis det skyldes tidsnød kan man da bare fjerne nogle af de mange ligegyldige c-niveausfag. Man får absolut ingen indsigt i disse fag. Det er en bedre ide at have flere b-niveausfag og a-niveausfag. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. februar 2015 af anonym000

"Vil lige sige har boet i" >> "Jeg vil lige sige at jeg har boet i ...".

Analfabetismen blandt eleverne kan man takke dansklærerne for; både folkeskolelærerne og gymnasielærerne. Faktisk burde grammatikken allerede være på plads i folkeskolen. Men da folkeskolelærerne ikke engang kan deres basale grammatik... ja, så kan eleverne vel ikke stille noget op.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. februar 2015 af Stats

Som et supplement, så kan jeg fortælle, at til Dansk skriftligt, da lægger man ikke så meget vægt på stavefejl og grammatik som man gjorde i gamle dage... I gamle dage havde man jo heller ikke computeren til rådighed ^^... Det ser jo lidt anderledes ud i dag....

Jeg mener at det bør være til den lidt smallere gruppe... Men det er også kun hvis de kommer direkte fra folkeskolen og videre over til Gym... (Jeg har også ventet 4-5 år før jeg tog springet til gym.. Min karakter lå på omkring 4 ^^)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2015 af anonym000

Ad #8

I dag er det "indholdet" der tæller. Hvor blev det basale af >> grammatikken ?

Hvis man afleverer en stil til sin dansklærer skal man ikke tro at man får den rettet for stavefejl.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. februar 2015 af Stats

Korrekt ^^

Man kan diskutere det samme i matematikken...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. februar 2015 af Stygotius

99,999% af alle fokeskolens sproglærere er uduelige,; de er fuldstændig inkompetente og ukvalificerede til deres arbejde. De ved INTET om sprog  ......dansk.-tysk--engelsk.

Det kan man ikke bebrejde gymnasielærerne.

Det er vel en selvfølge at en elev der går i gymnasiet kan skrive og læse sit eget sprog til noget nær perfektion. Danske folkeskolelærere er nogle af de ringest uddannede i Europa.


Brugbart svar (2)

Svar #12
28. februar 2015 af anonym000

Ad #10

Det gælder generelt at folkeskolelærere og en stor håndfuld gymnasielærere ikke kan deres fag. Det er altså ikke kun sproglærerne som er inkompetente.

Matematiklæreren som ikke kan løse simple 1. gradsligninger...

Geografilæreren som ikke kan udtale og huske navnene på de mest kendte hovedstæder i verden...

Religionslæreren som ikke bare er inkompetent men også kuleskør, da hun tror på lidt af det hele...

Biologilæreren som læser op fra lærebogen...

Dansklæreren som ikke kan sætte komma, og som giver "kundskaben" videre til sine elever...

Etc.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #13
28. februar 2015 af Stygotius

Så godt som alle gymnasielærere i Danmark "kan deres fag"   -på et højt niveau..

Jeg udtaler mig specielt om folkeskolens sproglærere da det er dem  jeg  har erfaring med     .....gennem deres elever.


Brugbart svar (0)

Svar #14
28. februar 2015 af anonym000

Der er en signifikant antal af gymnasielærere som ikke har den faglighed som de burde. Det er langt fra acceptabelt. Det går udover eleverne og dermed hele danmark, da vores levebrød jo er viden.

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #15
28. februar 2015 af Stygotius

Hvor forestilingen om et "signifikant antal" gymnasielærere stammer fra, må stå hen i det uvisse.

Enhver gymnasielærer er cand.mag. i sine fag, og det bliver (blev) man ikke uden at befinde sig på et meget højt fagligt niveau.

I dag, hvor enhver flaskedreng eller kontorlærling eller vordende pædagog kalder sig "studerende", er situationen nok en anden. ..


Brugbart svar (0)

Svar #16
28. februar 2015 af Penalhuset (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #17
28. februar 2015 af Penalhuset (Slettet)

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #18
28. februar 2015 af anonym000

#15

Du behøver ikke at gå i forsvarsposition. Jeg sagde ikke at alle magistre er på et lavt fagligt niveau. Desuden, talte jeg hellere ikke kun om magistre, men også om kandidater i fysik, biologi, kemi, historie, samfundsfag, religion, psykologi etc. Mine påstande bygger på min egne erfaringer plus mine kammeraters erfaringer.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #19
28. februar 2015 af anonym000

"I dag, hvor enhver flaskedreng ... kalder sig "studerende", er situationen nok en anden. .."

Det er "Penalhuset" vel et godt eksempel på.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #20
28. februar 2015 af Penalhuset (Slettet)

Slettet

Forrige 1 2 Næste

Der er 34 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.