Kemi

Regnvands surhedsgrad

25. februar 2015 af MariaJ3 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Godmorgen SP

Jeg har nogle opgaver om regnvands surhedsgrad, og så er der lige disse to, som jeg har lidt problemer med. Opg. 3 Jeg får udleveret denne reaktion: CO2 (aq) + H2O (l) ? H2CO3 (aq)
Så skal jeg vise i form af et reaktionsskema, hvordan carbonsyre gør vandet surt. Er det sådan her:

H2CO3 (aq) + H2O (l) ⇔ HCO3- (aq) + H3O+ (aq) 

Opg. 5 Hvordan vil sur regn påvirke ligevægtssystemet CO2 (aq) + H2O (l) ⇔ H2CO3 (aq) ⇔  H+ (aq) + HCO3- (aq) (brug le chatelier's princip)

Det ved jeg ikke hvordan man skal gribe an. Det forvirrer mig lidt, at der er to reaktionspile. Er der nogen der har en ide?

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2015 af mathon

2\, H_2O\; _{\mathit{(l)}}\; \; +\; \; CO_2\; _{\mathit{(aq)}}\; \; \rightleftharpoons \; \; HC{O_{3}}^{-}\; _{\mathit{(aq)}}\; \; +\; \; H_3O^+\; _{\mathit{(aq)}}

Sur regn øger H_3O^+ -koncentrationen.

Ligevægten forskydes derfor i en retning, der kompenserer for denne koncentrationsforøgelse.

Brugbart svar (0)

Svar #2
25. februar 2015 af cecilied34 (Slettet)

Jeg følger lige med her.

Svar #3
25. februar 2015 af MariaJ3 (Slettet)

Men det reaktionsskema du har skrevet indeholder jo ikke carbonsyre, H2CO3? Hvordan kan man så bruge det til at vise, at det gør vandet surt?

Kan du forklare mig, hvordan kommer det til udtryk, at det forkydes, når der er 2 harpuner med i udtrykket? Det er det der forvirrer mig lidt.

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. februar 2015 af Heptan

H2CO3 (aq) + H2O (l) ⇔ HCO3- (aq) + H3O+ (aq) 

Korrekt. Brug dobbeltharpuner hvis muligt. De angiver at der er tale om en ligevægt. Hvis der blot er en pil, →, kan reaktionen være irreversibel, og så kan man ikke foretage forskydninger. Det kan også betyde at reaktionen er meget forskudt mod højre, dvs. K >>> 1.

Ellers så læs evt. op på Le Chateliers princip.

Svar #5

Jeg synes egentlig jeg er meget godt med på Le Chateliers princip. Jeg har dog ikke set et tilfælde med 2 harpuner, og det forvirrer mig. Men mit umiddelbare bud ville være, at der sker en forskydning mod venstre.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Har du da set tilfælde uden harpuner??

Svar #7

Jeg mener to harpuner sådan her:

a \leftrightharpoons b\leftrightharpoons c

Jeg har kun set det sådan her:

a \leftrightharpoons b

Brugbart svar (0)

Svar #8

a \leftrightharpoons b\leftrightharpoons c

Nåårh, jeg kan se fire harpuner, men okay. Her skal man så kende lidt mere til Le Chateliers princip, og termodynamikkens nulte hovedsætning beskriver det fint: "hvis a er i ligevægt med b, og hvis b er i ligevægt med c, så er også a i ligevægt med c". Det medfører altså intuitivt, at ligevægt 1 forskydes mod venstre, når også ligevægt 2 forskydes mod venstre.

Dobbeltligevægten kan også skrives

a \leftrightharpoons b

b \leftrightharpoons c

Svar #9

Aha, det var lige den information jeg manglede :-)

Så ligevægten forskydes mod venstre, og der vil jo så komme mere H2CO3, H2O og HCO3-. Er det sådan at sur regn vil påvirke ligevægtssystemet så?

Brugbart svar (0)

Svar #10

Ikke helt, der kommer jo mindre hydrogencarbonat og mere carbondioxid.

Svar #11

Ups, ja, jeg kom lige til at kigge på den forkerte reaktion :-)

Der kommer mere CO2, H2O og H2CO3,  og mindre HCO3- og H+(H3O+), ikke?

Brugbart svar (0)

Svar #12

Der kommer nok netto mere H+, fordi man jo tilsætter H+ men jeg forstår hvad du mener.

Skriv et svar til: Regnvands surhedsgrad

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.