Matematik

a og b???

25. februar 2015 af natalieawh (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg sidder med en aflevering som jeg simpelthen ikke kan komme videre med.. Jeg får stillet dette spørgsmål:

 I bjergene skal flyvemaskiner bruge en længere startbane for at kunne lette i den tynde luft. Tabellen viser sammenhængden mellem højde over havet og længden af startbanen for en Cherokee flyvemaskine.

(TABELLEN)

Højde (tusind fod) : 0      |   4 

Længde ( meter) : 255     | 369

Sammenhængen kan beskrives ved en model af formlen

y=b*a^x

y er længden af startbanen målt i meter, og x er højden over havet målt i tusinde fod 

og så kommer spørgsmålet: Bestem tallene a og b. 

Hvordan spørger jeg bare??? Håber der er en eller to som kan hjælpe en pige i nød


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. februar 2015 af peter lind

Indsæt de to sæt data i formlen. Det giver to ligninger til at bestemme a og b.


Svar #2
25. februar 2015 af natalieawh (Slettet)

Hvilke to data? Jeg har jo 4 tal.. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. februar 2015 af peter lind

x= 0 y = 255

x= 4 y = 369


Svar #4
25. februar 2015 af natalieawh (Slettet)

det hjælper mig desværre ikke så meget, jeg forstår slet ikke hvad du mener. det er super pænt af dig, men jeg får intet ud af det.. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. februar 2015 af peter lind

x=0 y=255

y= b*ax

altså  255 = b*a0


Svar #6
25. februar 2015 af natalieawh (Slettet)

men hvad er min b og a værdi ?? Det er jo det jeg skal finde ud af. jeg har programmet ti nspire til rådighed hvis det kan bruges??? 

jeg forstår slet ikke hvad det er du skriver Peter, der er ingen forklaring med du skriver bare nogle tal og fortæller mig slet ikke hvad jeg skal gøre, hvilket er det jeg søger - en forklaring. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. februar 2015 af peter lind

Jeg fortæller dig ingen tal. De tal der står i mine indlæg er nogle, du selv har opgivet i #0.

Jeg skriver at du skal sætte de data ind i funktionsudtrykket og at dette så giver to ligninger med de to ubekendte a og b

Jeg har så i #5 indsat det ene datasæt i funktionsudtrykket og den sidste ligning i #5 er så den ene af de ligninger, du skulle opstille.

Indsæt nu det andet datasæt i funktionsudtrykket for at finde den anden ligning.

Tiinspire kan formodentlig løse ligningssystemet, men du bør kunne løse den uden brug af et CAS værktøj


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. februar 2015 af PeterValberg

Se video nr. 3 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #9
26. februar 2015 af natalieawh (Slettet)

#8

Se video nr. 3 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk

Tusinde tak, Peter! Sikke dog en smart side! Jeg håber du får en fortsat god dag 

De mest taknemmelige hilsner fra en nu glad gymnasie pige! 


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. februar 2015 af PeterValberg

#9 Det var så lidt :-)

Det undrer mig, at du ikke kendte FriViden.dk ?
Men det gør du nu og jeg kan kun anbefale den.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #11
08. maj 2015 af karl1236

Hej - jeg sidder med samme opgave og har bergnet ligningen til y = 28,5 * x + 255 - hvilket jeg ved er rigtigt

Næste opgave hedder så: Gør rede for, hvad tallene a og b fortæller om sammenhængen??? :-)


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. maj 2015 af PeterValberg

Se video nr. 8 og 9 på denne [ VIDEO-LISTE ] fra FriViden.dk

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: a og b???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.