Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Ændring af likviditet

06. marts 2015 af prasmussen96 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej, jeg vil høre om der er nogle der er i stand til at hjælpe mig. 
Jeg er noget til et spørgsmål, hvor der skal diskuteres om hvordan en virksomheds likviditet på kort sigt ændrer sig hvis omsætningen stiger markant? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. marts 2015 af christinacomaco

Hvis virksomheden har brug for at købe flere materialer (og betale disse) inden de får penge ind for de varer de har solgt, så kan de stå i en situattion, hvor deres likviditet ikke kan følge med. En minieksempel for forklaringens skyld:

Virksomhed Jensen får en ordre på 10 skriveborde og 10 stole. Ordren skal leveres om 30 dage, og kunden  (Pedersen) betaler med det samme han modtager varene. Pedersen betaler 10.000 Kr. for alle varene.

Jensen skal bruge penge på at købe materialer til at lave borde og stole. Han skal bruge 3000 Kr.

Hvis Jensen kun har 1000 Kr, så mangler han 2000 Kr bare for at kunne lave det han skal sælge.

Så selvom det vil være en god forretning at lave de 10 borde og stole og sælge dem til Pedersen (fortjeneste på 7000 Kr), så kan Jensen ikke gøre det uden enten:

1) at finde flere likvider end dem han er i besiddelse af,

og/eller

2) ved at få kredit hos dem han køber materialerne af, eller

og/eller

3) Få kunden til at betale før han får varene.

Dvs. at han kan låne pengene og betale materilaerne med det samme (hvis der er nogen, der vil låne ham penge) eller han må prøve at få lov til at vente med at betale for de materialer han selv køber, eller han kan kræve betaling forud for produktionen af ordren. Eller en kombination af de 3


Skriv et svar til: Ændring af likviditet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.