Tysk
Hjælp ang. tyske passiv-sætninger
Hej:
Jeg har problemer med at løse følgende opgave, hvor jeg skal finde ud af, hvilket kasus den kursiv-trykte tekst står i samt, hvilket personligt pronomen, som kan indsættes i stedet. Kan nogen hjælpe med nedenstående sætninger?
20. Die Stelle, die Schmidt versprochen worden war, wurde an einen jüngeren Mitarbeiter vergeben.
(jeg er i tvivl, hvorvidt Schmidt således er subjekt, dvs. "Schmidt var blevet lovet ansættelsen" - eller hensynsled/indirekte objekt, dvs. "ansættelsen var blevet lovet til Schmidt")
21. Franz Joseph Strauss wurde vorgeworfen, unsaubere Methoden verwendet zu haben.
(samme problem gør sig gældende: er Franz Joseph Strauss subjekt eller hensynsled/indirekte objekt?)
22. Joseph Roth wurde vom Polizeidirektor empfohlen das Land sofort zu verlassen.
23. Joseph Roth wurde vom Polizeidirektor aufgefordert das Land sofort zu verlassen.
(er Joseph Roth i begge tilfælde subjekt eller hensynsled, eller er der forskel på sætning 22. og 23.?)
Håber, at nogen kan hjælpe mig med ovenstående.
Mvh.
Camilla
Svar #1
07. marts 2015 af UnbuerokratischeHilfe (Slettet)
20: ihm
21: ihm
22: ihm
23: er
Sætning 22 svarer til følgende aktivsætning: "Der Polizeidirektor empfahl dem Schriftsteller [Joseph Roth], das Land sofort zu verlassen." "Joseph Roth" er altså hensynsled (det er ledsætningen "das Land sofort zu verlassen", der fungerer som genstandsled; jf. "Er empfahl es ihm").
Sætning 23 svarer til: Der Polizeidirektor forderte den Schriftsteller [Joseph Roth] (dazu) auf, das Land sofort zu verlassen. "Joseph Roth" er altså genstandsled i aktivsætningen, dvs. grundled i passivsætningen ovenfor.
Svar #2
07. marts 2015 af Stygotius (Slettet)
Når en aktiv sætning skal transformeres til en passivsætning, skal man
1 gøre det direkte objekt til subjekt
2 omsætte hovedverbet til p.p.
3 bruge "werden" i den samme tid som hovedverbet var i i aktivsætningen
4 gøre subjektet til styrelse i en præpositionsforbindelse med "von" som præposition.
Ved en transformation fra en passiv til en aktiv sætning bruges den omvendte procedure.
. .
Svar #3
09. marts 2015 af Stygotius (Slettet)
P.S. ad # 1
Man kan næppe kalde "das Land sofort zu verlassen" for en ledsætning, -om end nogle tyskfolk ynder at gøre det. Det er en udvidet infinitivkonstruktion (som skal have et komma foran sig).
Svar #4
09. marts 2015 af UnbuerokratischeHilfe (Slettet)
Ja, du har ret. Jeg tænkte mig ikke om.
Skriv et svar til: Hjælp ang. tyske passiv-sætninger
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.