Matematik

Boksplot (haster lidt)

08. marts 2015 af lækkerpige123 (Slettet) - Niveau: C-niveau

jeg har en opgave for, hvor der skal laves en boksplot over kun tre oplyste tal:181, 193, 219.
Max, min og medianen er nem nok, men øvre og nedre kvartil, er de så bare ens med max og min? altså 181 og 219? Så kommer boksplottet bare til at se meget mærkeligt ud. Anden mulighed er at jeg selv skal regne mig frem til øvre kvartil (181+193:2) og nedre kvartil (193+219:2)
Nogle der kan svare mig på dette? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
08. marts 2015 af Soeffi

Hvordan lyder opgaven præcist?


Svar #2
08. marts 2015 af lækkerpige123 (Slettet)

at jeg skal lave et boksplot over en skoles læsehastighed. 
de eneste tal jeg får er 181, 193, 219

jeg skal altså lave kvartilsættet og derefter lave boksplot der illustrere skolens læsehastighed


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. marts 2015 af Soeffi

Hvad står tallene for? Har man kun set på tre elevers læsehastighed?


Svar #4
08. marts 2015 af lækkerpige123 (Slettet)

 sådan ser opgaven ud (vedhæftet fil)
det er skole A der kigges mest på, men b) skal man jo sammenligne dem. Derved bliver jeg nødt til at lave et boksplot baseret på de kun 3 tal. Spørg mig ikke hvorfor der kun er 3 :S

Vedhæftet fil:DSC_01231.JPG

Svar #5
08. marts 2015 af lækkerpige123 (Slettet)

det her er så de to boksplots jeg har lavet (vedhæftet fil). og du kan se skole B kommer til at se lidt mærkelig ud uden nedre- og øvre kvartil. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
08. marts 2015 af Soeffi

Du bliver kun bedt om at lave et boksplot for skole A. Skole B skal sammenlignes med dette. Der kan menes, at gennemsnittet for skole B skal placeres i en kvartil fra skole A.


Skriv et svar til: Boksplot (haster lidt)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.