Matematik
Schrödinger's kat
Jeg er så vitterlig optaget og interesseret i det 'emne' der omhandler 'eksperimentet' med Schrödinger og katten. Altså, hvordan vil I antage man skal kigge på det?
Jeg tænker at superpositionsprincippet må spille en rolle i sammenhængen i at forstå det altså hvis vi antog at Bølgefunktionen Ψ1 kunne fx beskrive en elektron, der bevæger sig igennem pladens ene hul, mens Ψ2 kunne beskrive situationen, hvor elektron bevæger sig igennem det andet hul. Superpositionen Ψ = Ψ1+ Ψ2 beskriver så en situation, hvor man ikke kan sige om elektronen bevæger sig igennem det ene eller det andet hul.
Endvidere kan man også kigge på Young's eksperiment (Double slit) hvor man her kan se bølge-partikel dualitet blive demonstreret med uadskillingen af bølge og partiklens natur af lys og andre kvante partikler. Her kan man altså sige om begge at det må spille på en "observering-aktiveret" virtuel virkelighed hvor den viser os at bevidsthed eksistere i en probabilistisk tilstand, indtil den er "aktiveret" af en observatør, på hvilket tidspunkt "bølgefunktionen kollapser til en partikel."
Ydermere, kan vi med Heisenbergs usikkerhedsprincip vide at det ikke er muligt at få observeret et fuldstændigt nøjagtigt partikels position og og partiklens bevægelsesmængde. Altså, hvis man skulle sætte et 'kamera' op. Der udløses altså noget af atomerne her som i den grad er interessant.
Men, det giver os stadig ikke et svar om vi er 'aktøren' i handlingen, altså, en parallel paradoks som vi skaber i os selv ved netop dette eksperiment.
I må undskylde at jeg har oprettet to tråde (Fysik-tråden) der omhandler dette!
Svar #2
13. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Dobbeltpostering med https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1582809 hvor en seriøs diskussion er i gang.
Skriv et svar til: Schrödinger's kat
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.