Fysik
Ellære, tidsenhed
Hvad regner man generelt tid i når man laver udregninger i ellære, min? h? s?
Svar #1
16. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
SI-enheden for tid er 1 s (sekund). Man bruger dog også energienheden 1 kWh , og her vil tidsenheden naturligt komme ud i timer, hvis man ikke omregner kWh til J.
Svar #2
16. marts 2015 af mbn89 (Slettet)
ok tak
Opgaven handler om en elbil, måske kan du hjælpe mig med det sidste spørgsmål i den.
En batteridrevet elbil kører på en vandret vej. Spændingsfaldet over dens motor er 36 V. En graf viser sammnhængen mellem motorens effekt P og bilens fart v.
1. Bestem strømstyrken gennem motoren, når bilen kører med 40 km/h
(På grafen er 40 km/h aflæst til 700W og strømstyrken udregnet til 19,44 A)
Når bilens batteri er fuldt opladet, kan bilen køre med 40 km/h i to timer, før batteriet er tømt for energi.
2. Hvor meget energi kan bilens batteri afgive? (udregnet til 5,04 MJ)
3. Hvor langt kan bilen køre med farten 50 km/h på en fuld opladning?
Her er jeg i tvivl, effekten ved 50 km/h er aflæst til 1050 W, men ved ikke hvordan jeg udregner strækningen?
Svar #4
Ja det mente jeg også selv, men hvordan udregner jeg tiden?
Svar #6
Er det ikke et andet energiindhold, når bilen kører 50 km/h ift. 40 km/h?
Svar #7
16. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)
Hvorfor skulle det være et andet energiindhold? Batteriet ved da ikke, ved hvilken effekt det skal forbruges, når det er fyldt op.
Svar #8
17. marts 2015 af hesch (Slettet)
#6: Du kan have en pointe her, for hvordan er motoren reguleret ( hvordan virker speederen ) ?
Ved 40 km/h er spændingen over motoren 36V, men hvis motoren er konstant magnetiseret og uden gear mellem motoraksel og hjul på bilen, må spændingen over motoren ca. blive 50/40 * 36V = 45V ved 50km/h.
Det er ikke batteriets afgivne spænding, der tømmer batteriet, men batteriets afgivne strøm. Et batteris kapacitet måles derfor "normalt" i enheden Ah (amperetimer), og så bliver regnestykket jo et andet.
Batteriet kunne fx have en polspænding på 48V, der elektronisk reguleres ned til 36V hhv. 45V, og her kan der ses bort fra tab/mindre virkningsgrad. Motoren kan også være reguleret ved, at man ændrer motorens magnetisering ved forskellige hastigheder (traktionsmotor). Men består speederen af en variabel modstand i serie med motoren, som på visse symaskiner, får du en elendig virkningsgrad ved 40km/t, der så er højere ved 50km/t.
Kort sagt: Opgaven mangler oplysninger om hvordan speederen regulerer motoren og/eller hvilken motortype der er tale om.
Skriv et svar til: Ellære, tidsenhed
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.