Kemi
Substitution - Monomer
Hej
Jeg har 2 sammenligninger omkring oxidereing af saccharider, som jeg ikke helt kan forstå. .
(a) En oxidant går rundt om den første monomer enhed i en polysaccharid kæde, oxidere alle C-atomer og så stopper hvor der er en substitution med en anden monomer enhed
i forhold til
(b) En anden reagent fortsætter ad kæden og passere den substitueret monomer og oxidere alle (eller mange) monomer enheder.
Hvad vil det sige at der er en substituteret monomer enhed i saccharider? Er det når en glucose enhed er linket til en anden glucose enhed, er det så en substitution?
Mange tak og med kyshånd til den venlige sjæl der vil forklare mig det :/
Svar #1
19. marts 2015 af Heptan
Ja, det er en substitution. Jeg forstår det som at a) oxiderer monomerene, men ikke de steder hvor monomererne er linket sammen ... de steder hvor de er linket sammen bliver så oxideret af b). Men jeg er ikke helt sikker, det kommer nok an på oxidationsmidlerne. Det kommer nok også an på om monomerene er forskellige.
Det kan også være at a) kun kan oxidere én monomer, før den "dør". Så b) kan blive ved igen og igen... det giver faktisk bedre mening synes jeg.
Svar #2
19. marts 2015 af Gratian (Slettet)
(a) og (b) er reagenter jeg bruger til at binde med mit sukker fra cellulose prøver, men det kunne være glucose, disaccharider eller oligosaccharider osv.
Den ene reagent (a) oxideee så alle C atomer og bevare én monomer som så er en glucose, hvor (b) oxidere det hele så jeg måske ikke har glucose eller andet tilbage? Er det ikke sådan? ... For at stætte op om det, så har jeg heller ikke fået resultater ved at bruge reagent (b) og jeg prøver at finde en årsag...
Skriv et svar til: Substitution - Monomer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.