Samfundsfag

Hjælp i samfundsfag omkring DF

19. marts 2015 af snylt (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej er der nogen der kan hjælpe med dette spørgsmål. Tusind tak!

Redegør for, hvordan DF har rykket sig på den fordelingspolitiske dimension ved at forringet efterlønnen, og hvilke gevinster og tab der kan være ved denne strategi. Du kan inddrage både vælgermæssige og parlamentariske overvejelser.

Jeg er lidt blank på en måde, men måske kan man sige, at kigger man på det parlamentarisk, så udvider DF sin magt ved at gå med til en aftale, der kan ses som at de er et parti som tager hånd om Danmark og leder Danmarks økonomi mod en positiv retning. Vælgermæssigt kan DF også sætte sig i rampelyset og få diverse indskrækninger som de kan "belønne" deres kernevælger med. Alt i alt, så kan man måske sige, at DF har rykket sig midten på den fordelingspolitiske dimension og mod højre, hvor de i virkeligheden hører til. 

Er jeg på den?

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. marts 2015 af BGH1995 (Slettet)

Hej

Dansk Folkeparti har i mange år lignet Socialdemokratiet, når vi kigger på fordelingspolitikken. Efter deres medvirken til efterlønsreformen, så er det klart, at de rykker sig længere mod højre.

Selv tror jeg, at DF har hentet flest gevinster ved denne aftale. Som du selv nævner, viser det deres vilje til at indgå svære aftaler, som mange fra vælgermassen ikke er specielt begejstrede for. Ser vi på DF's fremgang, så har denne været massiv. Partiet er flere gange blevet målt til at være større end socialdemokratiet - På grund af de fordelingsmæssige ligheder de to partier har, så har DF selvfølgelig hentet en hel del vælgere derfra.

Dog skal man huske på, at en stor del af massen, som er berretiget til efterløn, stemmer på DF. Så på den måde, går partiet imod nogen af deres egne vælgere. Kort efter indgåelsen af reformen, mistede partiet også vælgere i meningsmålinger. Specielt fordi de tidligere havde sagt, at de netop IKKE ville afskaffe efterlønnen.

Dog krævede DF også en grænsekontrol, som "tak" for at indgå i aftalen.

Så på kort sigt, så havde indgåelsen et tab for partiet.

Dog er man i stand til at konstatere, at aftalen på lang sigt, har givet dem en gevinst. De ses som et ansvarligt parti, der er i stand til at tage svære beslutninger. Flere og flere snakker også om DF i en evt. regering efter næste valg. Desuden ligger de enormt højt i meningsmålingerne, og havde som bekendt et fantastisk EU-valg.

Her er lidt kilder, som du selv kan kigge lidt på:

http://politiken.dk/bruger/articlelimit/?articleType=1&articleId=1160789

http://www.danskfolkeparti.dk/DF_vil_ikke_afskaffe_efterl%C3%B8nnen

http://politiken.dk/bruger/articlelimit/?articleType=1&articleId=1376187

http://www.politiko.dk/nyheder/df-kraever-graensekontrol-for-efterloen

Svar #2
19. marts 2015 af snylt (Slettet)

Tak for dit svar. Kan du måske evt. hjælpe med mig at benytte Molins model til at finde ud af, hvilke faktorer, der har været med til Dansk Folkepartis beslutning om at forringe efterlønnen? 

Jeg har taget ydre faktorer (da gælden spillede en rolle) Ligeledes den parlamentariske faktorer (magt), men jeg ved ikke helt, hvad man kan sige mere? Kan du lede mig mod sporet? Er det noget med opinionsfaktoren (hvis ja, hvordan) ?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. marts 2015 af BGH1995 (Slettet)

Hej igen

Hvis jeg får tid, så vil jeg gerne se på det - Men i såfald bliver det først senere idag

Vh

Brugbart svar (0)

Svar #4
19. marts 2015 af JEEJ2008 (Slettet)

#1 - det kan jo så diskuteres om DF reelt afskaffede efterlønnen ;)

#0 Det kunne være godt hvis du udover det, inddragede en dimension hvor du tager stilling til hvorfor det er godt at fjerne/ikke fjerne efterlønnen, og især på det tidspunkt. I øvrigt skiftede mange af DF's vælgere holdning til efterlønnen, og så gerne at den blev fjernet hvilket også kan have spillet ind :) - blot en tanke!

MVH.

Skriv et svar til: Hjælp i samfundsfag omkring DF

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.