Matematik
Funktionsundersøgelse
Hej allesammen, håber i kan hjælpe med følgende 2 opgaver (opgave 190 og 191 i filen) for jeg har ingen anelse om hvordan jeg gør.
Tak på forhånd.
Svar #1
03. april 2015 af peter lind
190- Start fra venstre: f'(x) < 0 så funktionen er aftagende. f'(x) vokser medens den numeriske værdi falder. Det betyder at den aftager lam´ngsommere indtil den skærer x aksen. Der er den 0 og der er lokalt minimum. Dernæst vokser f'(x) et stykke så kurven bliver stejlere indtil x ≈ 1 hvorefter hældningen falder til x knap 1 hvor der er vandret tangent. Kurven har lokalt maksimum.
Fortsæt selv på samme måde
191 marker definitionsmængden på x og y aksen. Angive hvor f(x) = 0 og f'(x) = 0. Derefter tegner du ud fra de kendte punkter (1,0) og (3,0) med skævning til om funktionen er aftagende eller voksende
Svar #2
03. april 2015 af karlosi (Slettet)
Jeg forstår stadig ikke hvordan jeg får skitseret f i opgave 190, jeg synes det er lidt forvirrende.
Svar #3
03. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
190. Af den vedlagte graf for f '(x) ser man denne fortegnvariation for f '(x)
f '(x) - 0 + 0 - 0 - 0 +
---------------|---------------|--------------|-----------------------------|------>
x -3,4 0,75 4 9
Heraf ser man, af f(x) skal være aftagende i ]-∞;-3,4[ , voksende i ]-3,4;0,75[ , aftagende i ]0,75;9[ , og voksende i ]9;∞[ .
Funktionen har lokalt minimum ved x = -3,4 , lokalt maksimum ved x = 0,75 , og lokalt minimum ved x = 9. Ved x = 4 har grafen en vandret vendetangent.
Svar #4
03. april 2015 af karlosi (Slettet)
Er den rigtig skitseret?
ps. det ikke ikke så tydeligt, men håber skitsen nogenlunde kan forstås.
Svar #5
03. april 2015 af Andersen11 (Slettet)
Det er delvist korrekt. Din graf har ikke vandret vendetangent ved x = 4, men ellers ser det rigtigt ud.
Skriv et svar til: Funktionsundersøgelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.