Kemi
Reaktionsforhold?
jeg har udført et forsøg hvor vi lavede acetylsalicylsyre. Jeg har så beregnet n af den mængde ethansyrenahydrid og salicylsyre som vi brugte og har nu stofmængde for begge to men nu skal jeg så bestemme den begrænsede faktor.... hvordan gør jeg det? Skal jeg så lave 'skema' (hvis i forsåtr) for at beregne mig frem til det?
Svar #1
05. april 2015 af Heptan
Det er den der er mindst af ... dvs. mindste værdi for n. Jeg vil gætte på at salicylsyre er den begrænsende faktor? Hvis n er mindst for ethansyreanhydrid skal man lige tænke sig om, for det kan tænkes at den reagerer to gange med salicylsyre.
Svar #2
06. april 2015 af Dian123
Ahh okay.. mange tak! :) Og ja det er salicylsyre der har mindst n
Svar #3
06. april 2015 af Dian123
Lige et spørgsmål mere.. hvorfor bruger man konc. svovlsyre som katalysatoor i fremstillingen?
Svar #4
06. april 2015 af Heptan
Det gør man af to grunde: For det første er reaktionen syrekatalyseret. For det andet er ethansyreanhydrid følsom overfor vand, især surt vand. Svovlsyre er en vandsuger, så hvis der er lidt vand til stede, vil det ikke ødelægge ethansyreanhydridet. Det er også derfor man bruger koncentreret svovlsyre, og ikke fortyndet svovlsyre.
Skriv et svar til: Reaktionsforhold?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.