Kommentarer til Studieportalen.dk

Et forslag til effektivisering af lektieforumet i kategorierne matematik, fysik og kemi

15. april 2015 af hstreg (Slettet)

Jeg bør indledningsvis gør det klart at dette indlæg tager udgangspunkt i lektieforumet tilhørende matematik, fysik og kemi. Men jeg skal ikke udelukke at det ikke også er relevant for nogle (hvis ikke alle) af de andre kategorier under lektieforumet.

Jeg er bemærket at når personer opretter et lektieforum indlæg, med en opgave de ikke kan løse.  Så er der en ikke ubetydelig del af dem, der blot kopier opgave teksten og håber at dette er nok.
Det gør det tiltider svært at hjælpe den pågældende person, da det ikke rigtig fremstår klart hvad han/hun har vanskligheder med. Det sker derfor tit, at forum indlæget besvares ved at en venligsjæl blot løser opgaven for dem... Og hvad sker der så? Vi kan selvfølgelig havde lov at håbe at personen rent faktisk tager sig tiden til at læse løsningen omhyggeligt igennem og derved forstår hvad han/hun havde svært ved. Men jeg frygter virkeligheden er en helt anden og istedet (pga. af besvarelsenernes høje kvalitet, hvilket umuligt er en dårlig ting) kopier besvarelsen ordret uden at tage en kritisk stilling.
   Det er isært fristende at tænke sådan, når den samme bruger inden for få minuter efterhinanden opretter flere indlæg, kun indeholdende en minimal mængde tekst og ellers en henvisning til billed fil hvor opgaven ellers er beskrævet.

Vil det være helt urimeligt, hvis man inde hos studieportalen arbejdede på at lave et felt der skal være udfyldt (ligesom overskrift/emne feltet), hvor peronen er bedt om at skrive hans/hendes forsøg på en løsning.. På den måde forstiller jeg mig, at vi alle kunne hjælpe langt mere effektivt. Da problemet i langt højre grad bliver transparent og vi herved kan se netop hvor den pågældende person har besvær.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. april 2015 af Jacobadm (Slettet)

Hej hstreg

Tak for din henvendelse. Vi kigger på mulighederne og vender tilbage når vi har undersøgt det nærmere.

Venlig hilsen

Jacob


Brugbart svar (1)

Svar #2
22. april 2015 af Dulugtergrimt

Ligeledes vil jeg endnu engang slå på tromme for, at der bliver gjort op med en del af de indlæg. som #0 omtaler. Man får fornemmelsen af, at mange af indlæggene rent faktisk er oprettet, fordi brugeren ikke gider/ikke har tid til at lave opgaven selv, og derfor reelt håber på en hurtig løsning via forummets hjælpere. Jeg kan på ingen måde se det givende i disse indlæg, og jeg kvitterer som regel med et "læs lidt i din bog, så kommer svaret til dig", hvorefter man får skudt i skoene, at man bare skal blande sig uden om. Jeg ville også gerne blande mig uden om, men i bund og grund tager sådanne dovenhedsindlæg tid fra lektiehjælperen - dvs. mig - som måske i stedet ville have gjort en større indsats, ved at bruge sin tid andetsteds på forum.

Problemet har eksisteret længe, og dengang jeg gik i gymnasiet havde Studieportalen et ry for at være et sted, hvor man fik svar, fremfor at få hjælp - jeg mistænker, at det kun er blevet værre. Det ville nu være rart, hvis der kunne gøres op med denne form for indlæg.


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Jeg er gennemgående enig i rigtig meget af de ovenstående indlæg.

Der er som nævnt brugere, der bare lægger en opgavetekst i forventning om, at en færdigsyet besvarelse dukker op. Der er dog også brugere, som selv har gjort en indsats først og gør sig den ulejlighed at forklare, hvad de selv har gjort. Jeg plejer at starte med en meget kort forklaring eller vink, der burde kunne sætte spørgeren i gang med at komme videre.

Hvis der bare er indlagt et helt opgavesæt uden skyggen af egen indsats, plejer jeg at gøre opmærksom på det og udæsker spørgeren en redegørelse for egne skridt i forbindelse med opgavernes løsning. Nogle spørgere er så ærlige, at de blankt erkender at de intet forstår i de stillede opgaver, og her vil jeg sende dem tilbage til de relevante afsnit, der bør gennemgås først.

Der har dog også været tråde, hvor spørgeren fik små vink hele tiden og opnåede at få spørgsmålene besvaret gennem 20-30 indlæg, men uden at få en færdig opgavebesvarelse stukket ud, og her fornemmer jeg, at spørgeren selv har lært lidt på vejen gennem opgaven.

Det ville nok være nyttigt, hvis Portalens udviklere kan ændre det, så det bliver mere tydeligt for en opretter af et spørgsmål, at der forventes en indsats også fra spørgerens side. Det er ikke nok blot med et link til Portalens betingelser og retningslinier -- det skal fremgå meget tydeligt på det sted, hvor trådstarter er i færd med at oprette spørgsmålet.


Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2015 af Jacobadm (Slettet)

Vi har snakket om jeres forslag og kommet frem til følgende løsning.

Vi har netop indsat en hjælpetekst, som optræder øverst, når eleven stiller et spørgsmål i matematik. Det er vores formodning, at opfordringen vil tilskynde eleverne til at vise, hvor langt de selv er nået med opgaven. Hvis det har en postitiv indvirkning på kvaliteten af spørgsmål, kan en tilsvarende hjælpetekst tilføjes i andre fag. Vi vil evaluere det om et stykke tid, og vi modtager naturligvis gerne indspark fra lektiehjælperne i faget for at høre jeres vurdering.

Venlig hilsen

Jacob


Skriv et svar til: Et forslag til effektivisering af lektieforumet i kategorierne matematik, fysik og kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.