Kemi

Stofmængde HJÆLP

15. april 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

jeg skal bestemme stofmængderne og derved massen for dihydrotestosteron, når jeg ved, at testosteron omdannes til dihydrotestosteron. Jeg får givet vedhæftede reaktion. Men når jeg så skal opskrive reaktionen med molekylformler bliver jeg i tvivl. Skal jeg skrive NADH, H+ og NAD+ (jeg tror, der skal stå NAD+ i stedet for NAD i opgaven) i selve reaktionen? Altså er jeg i tvivl om hvilken af følgende reaktioner jeg skal bruge:

C19H28O2 ->C19H30O2

ELLER

C19H28O2 + NADH + H+ ->C19H30O2 + NAD+

Hvis jeg bruger den første, går jeg vel ud fra, at forholdet er 1:1, dvs. stofmængderne for de to stoffer er den samme?

Hvis jeg bruger den sidste, bliver jeg i tvivl. For hvorledes bliver forholdet, og dermed stofmængderne?

tak

Vedhæftet fil: opg.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. april 2015 af Heptan

I den sidste er forholdet 1:1:1:1:1

Der står et "usynligt" 1-tal foran alle stofformlerne.

Fx i reaktionen

A + B → C

er stof A, B og C i forholdet 1:1:1

men i reaktionen

2 A + 3 B → A2B3

er stofferne i forholdet 2:3:1.

Svar #2
15. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, men synes det er lidt mærkeligt - sådan logisk set, fordi, hvordan kan stofmængden af ét stof (A) omdannes til samme stofmængde af flere produkter (B og C) eksempelvis? Hvordan kan 1 spaltes til 1 og 1. Burde det ikke give mere mening, hvis det så gav 1/2, så at den matematiske sum gav den samme som før reaktionspilen?..

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. april 2015 af Heptan

Hvis du kigger på reaktionen

2 A + 3 B → A2B3

og tæller antal A på venstre side (2 stk) og antal B (3 stk) ... så er der stadig det samme antal atomer på hver side, fordi der er 2 stk A og 3 stk B på højre ... det samme gør sig gældende for reaktionen for testosteron.

Hvis man spalter en blyant i to dele starter man jo også med 1 "reaktant", og slutter med 2 "produkter". Men hvis man vejer blyanten før og efter, så vejer de det samme.

Svar #4
15. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Men hvordan hænger det sammen med stofmængden?

Brugbart svar (0)

Svar #5
16. april 2015 af Heptan

Sådan her:
n = m/M

Skriv et svar til: Stofmængde HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.