Matematik

Binominal fordeling uden cas

16. april 2015 af stizzel (Slettet) - Niveau: B-niveau

Spørgsmål: Hver fjerde dansker lider af allergi. Bestem sandsynligheden for, at der blandt 80 tilfældigt valgte danskere er: 

Mindst 17 og højst 23 med allergi (Prøv at løse den uden brug af CAS) 

Hvordan løser jeg den uden cas værktøj ?

på forhånd tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2015 af Soeffi

#0

Spørgsmål: Hver fjerde dansker lider af allergi. Bestem sandsynligheden for, at der blandt 80 tilfældigt valgte danskere mindst 17 og højst 23 med allergi (Prøv at løse den uden brug af CAS) 

Der lægges nok op til en tilnærmelse til normalfordelingen. Når N er større end 30 plejer den at være gyldig for binomialfordelingen (her er N = 80). Middelværdien, μ, for en binomialfordeling med N=80 og p=1/4 er 80·1/4=20. Det virker passende, da 20 ligger midt mellem 17 og 23. Spredningen, σ, for denne binomialfordeling er kvadratrod{80·1/4·(1-1/4)} = kvadratrod{15} ≈ 3,9. Det passer også meget godt, da den ligger mellem 3 og 4.

Intervallet [μ-σ;μ+σ] = [16,1;23,9] rummer 68% af sandsynlighedsmassen for en normalfordeling. For binomialfordelingen, der er diskret, svarer dette interval til [17;23], hvilket vil sige, at sandsynligheden for, at mellem 17 og 23 af de udvalgte har allergi, er 68%.

En computerberegning giver 63%?!


Svar #2
16. april 2015 af stizzel (Slettet)

Det kan godt være den ligger op til normalfordeling. Dette har jeg dog ikke haft noget  som helst om endnu. Så spørgsmålet er om de vil have mig til at beregne den præcise sandsynlighed. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2015 af SuneChr

Sandsynligheden for, at netop r danskere lider af allergi, er

\binom{80}{r}\cdot \left ( \frac{1}{4} \right )^{r}\cdot \left ( \frac{3}{4} \right )^{80-r}
For r højst 23 lægges produkterne sammen for r = 0, 1, 2, ... , 23
 


Svar #4
16. april 2015 af stizzel (Slettet)

Jeg ente med at regne den således ud - men der må da være en nemmere metode ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. april 2015 af SuneChr

Ja, # 3 skal være

\sum_{r=17}^{23}\binom{80}{r}\cdot \left ( \frac{1}{4} \right )^{r}\cdot \left ( \frac{3}{4} \right )^{80-r}

Havde læst det, som to spørgsmål.
Hvis ikke der må anvendes hj.midler, er det den eneste måde at regne det ud på.
Har dog ikke efterregnet # 4 .


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. april 2015 af PeterValberg

Vedr. #4, - jeg får samme resultat med CAS.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #7
16. april 2015 af stizzel (Slettet)

så må jeg jo ha forstået det rigtigt. Tak for hjælpen til alle :)! 


Skriv et svar til: Binominal fordeling uden cas

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.