Kemi

Ligevægt

29. april 2015 af omgnnamein (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg kan slet ikke lige finde ud af, hvordan jeg skal argumentere i d. Jeg ville mener, at ligevægten forskydes mod venstre, men kan ikke helt finde ud af, hvorfor den gør det. Derudover har jeg problemer med e. Er der nogle, der kan hjælpe?? :-) 

En almindelig glødepære indeholder en wolframglødetråd i en ædelgas, fx argon. Glødepærer bliver med tiden mørke, fordi wolfram fordamper fra den varme glødetråd og kondenserer på indersiden af den koldere pærevæg. Halogenpærer er små glødepærer, som er tilsat lidt halogengas. Indholdet af halogen forhindrer, at pærerne bliver mørke med tiden. I en tændt halogenlampe findes halogen som frie atomer på gasform. Disse halogenatomer, fx bromatomer, reagerer med wolfram, og følgende ligevægt indstilles 
     W (s) + 4 Br (g) <--> WBr4 (g)
I en halogenlampe er temperaturen ca. 700°C ved indersiden af lampens væg.
Ved glødetråden er temperaturen 2250 °C. Det antages, at ligevægten indstilles såvel ved glødetråden som ved indersiden af lampens væg.
d) Forklar, hvordan ligevægten kan bringe kondenseret wolfram fra pærens inderside tilbage til glødetråden og dermed forhindre, at pæren bliver mørk med tiden.

En lufttom beholder, som indeholder en wolframtråd, har volumenet 1,00 mL. Beholderen tilføres 1,30 * 10^-7 mol bromatomer. Temperaturen i beholderen reguleres til 700°C.
e) Beregn partialtrykket af WBr4 ved ligevægt i beholderen med temperaturen 700°C.

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2015 af Heptan

d) Ligevægte har forskellige ligevægtskonstanter afhængig af temperaturen. Ligevægten må være forskudt mod venstre ved glødetråden og mod højre på indersiden af lampens væg, men det kræver at man kender nogle ligevægtskonstanter til sin argumentation.

e) Opgaven er en typisk ligevægtsopgave. Beregn partialtrykket af brom ved start, p(Br)start, og udfør en ligevægtsberegning. Ligevægtspartialtrykket for WBr4 kan passende angives med x. Heraf fås

K_{973,15\ \textup{K}}=\frac{x}{(p(Br)_{start}-4x)^4}

Svar #2
29. april 2015 af omgnnamein (Slettet)

Jeg har tidligeret udregnet at ved 973,15 K er K=6,55*10^6, men dette er den eneste ligevægtskonstant jeg kender. 

Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2015 af Heptan

Så kan du beregne enthalpitilvæksten for reaktionen, da man ofte kan regne denne for uafhængig af temperaturen. Brug van't Hoffs ligning til at beregne ligevægtskonstanten:

\ln (K_{T_2})-\ln (K_{T_1})=-\frac{\Delta H^o }{R}\cdot \left ( \frac{1}{T_2}-\frac{1}{T_1} \right )

Svar #4
29. april 2015 af omgnnamein (Slettet)

Perfekt! Mange tak :-) 

Skriv et svar til: Ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.