Kemi

cis og trans fedtsyre

01. maj 2015 af libse (Slettet) - Niveau: C-niveau

hej

Jeg kan ikke finde ud af hvad cis og trans er i forhold til hinanden?

jeg ved at de beskriver to forskellige måder et, ens molekyle kan se ud ved dobbeltbindingen.
Men er cis så den naturlige transfedtsyre og  den anden den unaturlige?

eller er der noget jeg helt misforstår?

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2015 af Heptan

cis er en stereodeskriptor der angiver, at to identiske grupper sidder på samme side af en dobbeltbinding (husk, at der ikke er fri drejelighed omkring en dobbeltbinding).

trans er så det modsatte, dvs. de to identiske grupper sidder på hver sin side af dobbeltbindingen.

I mættede molekyler bruger man ikke cis/trans-notationen, fordi der ikke er nogle dobbeltbindinger.

cis-fedtsyrer er naturlige, og ofte dem man kalder "sunde" ... mens de trans-fedtsyrer der ofte har været i medierne er unaturlige og "usunde".

Der findes dog også sunde trans-fedtsyrer, men det hører vel til i biologiforum ...

I kemi kan vi bedst lide at bruge det nye navngivningssystem istedet for cis/trans, fordi der findes dobbeltbindinger som man ikke kan angive med cis/trans-systemet, fx hvis der ikke er to identiske substituenter på dobbeltbindingen ... istedet bruger vi E/Z-systemet, hvor Z svarer lidt til cis og E svarer lidt til trans.

Svar #2
01. maj 2015 af libse (Slettet)

cis er en stereodeskriptor der angiver, at to identiske grupper sidder på samme side af en dobbeltbinding (husk, at der ikke er fri drejelighed omkring en dobbeltbinding).

trans er så det modsatte, dvs. de to identiske grupper sidder på hver sin side af dobbeltbindingen.

I mættede molekyler bruger man ikke cis/trans-notationen, fordi der ikke er nogle dobbeltbindinger.

cis-fedtsyrer er naturlige, og ofte dem man kalder "sunde" ... mens de trans-fedtsyrer der ofte har været i medierne er unaturlige og "usunde".

Der findes dog også sunde trans-fedtsyrer, men det hører vel til i biologiforum ...

I kemi kan vi bedst lide at bruge det nye navngivningssystem, fordi der findes dobbeltbindinger som man ikke kan angive med cis/trans-systemet, fx hvis der ikke er to identiske substituenter på dobbeltbindingen ... istedet bruger vi E/Z-systemet, hvor Z svarer lidt til cis og E svarer lidt til trans.

okay mange tak, kan du forklare hvad transfedtsyre gør i kroppen siden det er så usundt?
eller ved du hvor man kan finde noget om det for synes jeg har googlet en evighed, og kan kun finde noget overfladisk om det, men vil gerne have noget teoretisk som forklare hvordan transfedtsyre bidrager til hjerte-kar-sygdomme

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. maj 2015 af Heptan

Jeg ved desværre ikke hvad trans-fedtsyrer gør i kroppen, udover hvad der står på wikipedia

Skriv et svar til: cis og trans fedtsyre

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.