Kemi

Esterligevægt

01. maj 2015 af renzir (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal i min kemi rapport svare på følgende:

"Beregn Kc, og kommenter resultatet"

Jeg har beregnet det til 1,48M, men hvad kan jeg kan jeg kommentere i forhold til det?

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. maj 2015 af Heptan

Hvis du har bestemt konstanten eksperimentelt er det da oplagt at sammenligne med tabelværdien.

Svar #2
02. maj 2015 af renzir (Slettet)

Okay på den måde. Har prøvet at google det uden held, ved du hvor jeg kan finde tabelværdien for esterligevægt?

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. maj 2015 af Heptan

Har du ikke fået oplyst den i øvelsesvejledningen? Ellers skal du måske kommentere om noget andet ...
Hvordan har du beregnet den? Hvilket forsøg har du lavet?

Svar #4

Den står ikke oplyst i øvelsesvejledningen, men kan lige vedhæfte den

Brugbart svar (1)

Svar #5
02. maj 2015 af Heptan

Det undrer mig at du har fået 1,48 M, altså enheden undrer mig ... hvordan har du fået det? Den burde nemlig være dimensionsløs. Ser du bort fra eddikesyre?

Svar #6

Altså umiddelbart så får jeg den enhed, idet at jeg skal bruge slutkoncentrationer af hvert stof. Koncentration har enheden M. Er det forkert at skrive det sådan? 

Jeg bruger først eddikesyre til at finde ud af hvad dens start- og slutkoncentration er og så finder jeg dernæst de andres slutkoncentration.

Vedhæfter den endelig udregning:

Brugbart svar (1)

Svar #7
02. maj 2015 af Heptan

Det er forkert, enhederne går ud med hinanden

Svar #8

Når ja, tak. Det må jeg så hellere lige rette. Så umiddelbart kan du ik' se hvad jeg kunne kommentere, da jeg ikke har nogen tabelværdi?

Brugbart svar (1)

Svar #9
02. maj 2015 af Heptan

Jo, du kan redegøre for om reaktionen er forskudt mod højre eller venstre ved ligevægt.

+ hvilken retning vil reaktionen forløbe, hvis alle stofferne er i deres standardtilstand (1 M): højre eller venstre?

Svar #10

Ved overhovedet ikke om jeg forstår det, men sådan som jeg forstår så:

Eftersom at koncentrationen af eddikesyre og ethanol bliver mindre, så bliver nævneren mindre. Så der der en forskydning mod højre ved ligevægt

Hvis alle stofferne er i deres standardtilstand på 1M så vil forskydning ske mod højre, hvis ligevægtskonstanten er 1,48

Brugbart svar (1)

Svar #11
02. maj 2015 af Heptan

Ja, det jeg mente med forskydningen mod højre/venstre er, om der er mest på højre eller venstre side. Så hvis man tager summen af (koncentrationerne af) alle stoffer på højre side og sammenligner med summen af dem på venstre side, på hvilken side er der så mest?

Det er nemt i det her tilfælde, fordi man bare skal se om K er større eller mindre end 1 ... så hvis K > 1 er reaktionen forskudt mod højre. Hvis K = 1 er der lige meget på begge sider, og hvis K er mindre end 1 er reaktionen forskudt mod venstre.

Svar #12

Ah okay. Så i den reaktion jeg har beregnet på, der er den K større end 1 og derfor sker der en forskydning mod højre. Hvis alle havde haft en standardtilstand på 1M så ville der være lige meget på begge sider, altså K = 1

Er det forstået rigtigt?

Brugbart svar (1)

Svar #13
02. maj 2015 af Heptan

Nej, K er en konstant

Skriv et svar til: Esterligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.