Matematik
Logaritmer
Hej,
jeg har 2 opgaver som skal løses i hånden (uden hjælpemidler) som volder mig problemer:
a) Løs ligningen log(x)+7=2
b) Løs ligningen log(x)-log(kvadratrod af x)=1/2
Kan i hjælpe?
Vh Johan.
Svar #1
04. maj 2015 af Heptan
a) Træk 7 fra på begge sider:
log(x) = -5
Dernæst "10 opløftet i" på begge sider:
10log(x) = 10-5
⇔ x = 10-5
b) Benyt regnereglerne
log(a) - log(b) = log(a/b)
og
log(ay) = y · log(a)
Svar #2
04. maj 2015 af johankristensen111 (Slettet)
Mange tak.. :-)
Jeg kan regne ud, at det er noget med potensreglen kvadratrod af x = x^1/2, men hvordan jeg lige grejer den kan jeg ikke se. Kan du hjælpe?
Svar #3
04. maj 2015 af Heptan
Det er korrekt. Prøve at bruge
log(a) - log(b) = log(a/b)
først, og benyt at 1/√x = x-1/2
Svar #4
04. maj 2015 af johankristensen111 (Slettet)
når jeg har skrevet log(x)/log(kvadratrod af x) = 1/2, hvad skal jeg så?
Svar #7
04. maj 2015 af johankristensen111 (Slettet)
Jeg er kommet frem til log(kvadratrod af x) = 1/2
En der kan hjælpe mig videre?
Svar #8
04. maj 2015 af Heptan
Benyt
log(ay) = y · log(a)
til at sætte ½ uden for logaritmen, sådan her:
log(x½) = ½ · log(x)
Svar #11
04. maj 2015 af johankristensen111 (Slettet)
Jeg har flyttet 1/2 til den anden sidde så der står: log(x)=1
Hvordan får jeg så x=10?
Skriv et svar til: Logaritmer
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
