Kemi

Ligevægtsloven

07. maj 2015 af Green1991 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Sidder og sveder over kemi eksamen.

I den forbindelse sidder jeg og færdiggør de jounaler vi har lavet, hvor jeg er løbet ind i et problem, da det er kommet lidt langt væk i hukommelsen.

Jeg skal opskrive ligevægtsloven for: I2(aq)<-->I2(heptan)

Jeg ved ligevægtloven for I2(s)<--->I2(aq) er K=[I2(aq)], men syntes det virker forkert hviis svaret skulle være K=[I2(heptan)]

Håber der sidder nogen derude der kan hjælpe :)

Mvh. Ina

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2015 af mathon

I_2\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; C_7H_{16}\; _{\textit{(aq)}}\; \; \rightarrow \; \; C_7H_{15}I\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; HI\; _{\textit{(aq)}}

ligevægtsloven:

\frac{\left [ C_7H_{15}I \right ]\cdot \left [ HI \right ]}{\left [ C_7H_{16} \right ]\cdot \left [ I_2 \right ]}=K_c

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2015 af Heptan

Der er nok en god oversigt i din bog over det, men jeg kan ihvertfald fortælle, at faste stoffer samt rene væsker har aktiviteten 1, så dem ignorerer vi i ligevægtsloven. De andre skal vi skrive, så det bliver

K=\frac{[I_{2\ (heptan)}]}{[I_{2\ (aq)}]}

Brugbart svar (0)

Svar #3
07. maj 2015 af Soeffi

#0. Du kan også kalde det fordelingskonstanten.

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. maj 2015 af mathon

I_2\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; C_7H_{16}\; _{\textit{(l)}}\; \; \rightarrow \; \; C_7H_{14}I_2\; _{\textit{(aq)}}

\frac{\left [ C_7H_{14}I_2 \right ]}{\left [ I_2 \right ]}=K_c

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2015 af mathon

I_2\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; C_7H_{16}\; _{\textit{(l)}}\; \; \rightarrow \; \; C_7H_{14}I_2\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; H_2\; _{\textit{(g)}}

\frac{\left [ C_7H_{14}I_2 \right ]}{\left [ I_2 \right ]}=K_c

Skriv et svar til: Ligevægtsloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.