Fysik

mekanik- pendul

09. maj 2015 af kjsahdsh (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har brug for hjælp med den vedhæftede opgave

Brugbart svar (0)

Svar #1
09. maj 2015 af peter lind

Når snoren er i lodret postion er af stenen i sin laveste position. Brug energibevarelse på det

Svar #2
09. maj 2015 af kjsahdsh (Slettet)

Skal jeg så bruge, at Ekin+Epot er konstant? Så når stenen er lodret så er Epot=0. Hvad med den kinetiske energi? Er den også 0?

Brugbart svar (0)

Svar #3
09. maj 2015 af peter lind

stenen står ikke lodret. Du har et maksima udsving på 45º. Når stenen er i denne yderpostion er den kinetiske energi 0. Når stenen er i sit laveste punkt er den potentielle energi 0

Svar #4
10. maj 2015 af kjsahdsh (Slettet)

Okay. I toppen er den kinetiske energi 0 og den potentielle energi er vel mgr(1-cos(ø)). I bunden er den potentielle energi blevet til kinetiske energi. Dermed mgr(1-cos(ø))=1/2 mv^2. Så får jeg v=sqrt(2gr(1-cos(ø)). Er det rigtigt?

Svar #5

Og b'eren. 

Ved 45 grader er hastigheden 0. Dermed er der ingen acceleration. Det er kun tyngdekraften, der udfører er arbejde. Så F=mgcos(ø). Er det rigtigt?

Svar #6

og c) mg*cos(ø)+m*v^2/r

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. maj 2015 af peter lind

Nej du skal bruge formlerne for energi

Epot = m*g*h

Ekin = ½m*v2

Svar #8

Så den kinetiske energi er 0 ved 45 grader og den potentielle energi er mgh. Ved bunden er den potentielle energi 0 og den kinetiske energi er 1/2mv^2. Så jeg har 0+mgh=1/2mv^2+0. Så jeg skal bare isolere v?

Svar #9

så jeg har v=sqrt(2gh) ?

Svar #10

skal jeg ikke gange med cos(ø) fordi jeg har en cirkelbevægelse?

Brugbart svar (0)

Svar #11
10. maj 2015 af peter lind

Du skal også finde h. Det gør du nemmest ved at se på en tegning

Skriv et svar til: mekanik- pendul

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.