Dansk

Bedømmelse af dansk fsa

09. maj 2015 af 656 - Niveau: 9. klasse
Da det kan være svært at bedømme ens egen opgave vil jeg spørge om der er nogen der kan lave en lille bedømmelse af den. Gerne et skud på en karakter. Man skulle lave en avisartikel hvor man skulle fortælle om en ulykke hvor en spritbilist havde torpederet et hus.
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. maj 2015 af K92H (Slettet)

Umiddelbart formår du at skrive en fin historie, hvor du får forklaret hvad der er sket, hvem der er indblandet, hvilke konsekvenser det har osv, osv. Der er dog ikke så meget avisartikel over det.

Først og fremmest skal en artikel være objektiv, og du må derfor hverken skrive "jeg" eller andet, der kan give udtryk for din holdning. Det hører til i essays, klummer og reportager. 

En artikel er bygget op efter nyhedstrekanten, hvilket vil sige, at konklusionen (hvad, hvem, hvor, hvornår, hvordan, hvorfor) altid står først. Derefter skriver man så de vigtige detaljer, så det mindre vigtige og til sidst kommer alt det "kedelige". 


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2015 af exatb

Stavningen er hæderlig, men sproget er mindre godt. Feks tror jeg ikke man kan være "ophavsmand til en ulykke"; en drikkevare kan ikke være alkoholiseret, det er den der drikker, som kan være alkoholiseret. Brug i stedet "alkoholiske drikke". Jeg vil gætte på 2 - 4


Svar #3
10. maj 2015 af 656

Jeg tror godt man kan sige alkoholiserede drikke. Men jeg kan godt se det andet. Tror I stadig at karakteren er så lav hvis man sætter det ind i bedømmelsesarket:

Sikkerhed i retskrivning og tegnsætning:

Dækkende i forhold til opgaveformurlering:

Sproget er forståligt klart og varieret:

Indholdets fylde:

Disponering i forhold til indhold og genre

Orden og layout:

Der gives en karakter for hver af de ovenstående punkter. Og ud fra disse findes den endelige karakter.


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2015 af K92H (Slettet)

Nej, ikke i den sammenhæng. Der er en væsentlig forskel på betydningen.

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=alkoholiseret 

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=alkoholisk&search=Søg


Svar #5
10. maj 2015 af 656

Det kan godt være at du har ret, men der står et utal af steder på nettet "alkoholiserede drikke".

https://books.google.dk/books?id=JLVvUNJdEnsC&pg=PA117&lpg=PA117&dq=alkoholiserede+drikke&source=bl&ots=iVr1VxiaZw&sig=6Sq1O94QxMUEX90bR1W8hKapbsY&hl=da&sa=X&ei=Dn5PVauoOsyVsgH044DQCA&ved=0CFUQ6AEwDTgU#v=onepage&q=alkoholiserede%20drikke&f=

http://www.tv2nord.dk/artikel/235414:Kultur--Danskerne-drikker-Aalborg-Akvavit


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. maj 2015 af K92H (Slettet)

Stol på ordnet. Ikke på det, du finder via en googlesøgning. At være alkoholiseret betyder, at man er fuld, hvorimod alkoholisk er, når der er alkohol i drikken. 


Svar #7
10. maj 2015 af 656

Tak så lærte jeg da det. Det er bare irreterende at andres fejl bliver til min fejl.


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. maj 2015 af denbrogede (Slettet)

En anden gang, så prøv at beskriv ulykkesstedet mere specifikt (f.eks. hul i muren ind til stuen mm.) for at fange læserens opmærksomhed, og gøre læseren nysgerrig. 

4 pil op vil jeg sige. 


Svar #9
10. maj 2015 af 656

Det er mærkeligt for de sidste to gange hvor vi har øvet os til FSA skriftlig fremstilling har jeg fået 12, men har en følelese af at jeg ikke får det denne gang.


Svar #10
11. maj 2015 af 656

Tror I at det kan være muligt at få 7? Håber i hvertfald på det. Kan det muligvis komme til at se sådan ud?:

Sikkerhed i retskrivning og tegnsætning:10

Dækkende i forhold til opgaveformurlering:7

Sproget er forståligt klart og varieret:7

Indholdets fylde:12

Disponering i forhold til indhold og genre:4

Orden og layout:12


Brugbart svar (0)

Svar #11
11. maj 2015 af K92H (Slettet)

Det er måske lige modigt nok. 

Det er jo op til censor at bedømme, så du må bare væbne dig med tålmodighed. Men som andre også har skrevet, ligger den nok mellem 02 og 4. 


Skriv et svar til: Bedømmelse af dansk fsa

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.