Kemi
oxidationstal haster
Hej jeg har et simpelthen spørgsmål ang oxidation og reduktion. Hvordan bestemmer jeg oxidationstallene?
Jeg har vedlagt en opgave, som jeg skal løse. Jeg skal angive rekationstypen, og jeg ved, at denne er oxidation. Men jeg skal naturligvis vise det, ved at bestemme oxidationstallet.
Jeg ved at O har -II og H har +I.
Men hvordan bestemmer jeg egentlig oxidationstallene? Jeg har vedlagt opgaven og min midlertigide "løsning".
Svar #1
18. maj 2015 af Soeffi
Sådan skal du ikke se på det.
For det organiske stof gælder, at C skifter oxidationstal. (Dette modsvares af reduktion af et oxidationsmiddel som ikke er vist.) Her er et C, som går fra C-OH til C=O, dvs fra ox 1 til ox 2.
Svar #2
18. maj 2015 af OnceUponATime (Slettet)
#1 Undskyld, men det forstår jeg slet ikke..
Her er et C, som går fra C-OH til C=O, dvs fra ox 1 til ox 2.
Som nævnt i #0 Så ved jeg jo ikke engang, hvordan man bestemmer oxidationstal. Så hvad får dig til at sige, at c går får C-OH til C=O??? Og hvordan er det lig med at oxidationstallet for C er 1 ved C-OH og 2 ved C=O.
Jeg håber virkelig at du kan give mig en forklaring på, hvordan man kan bestemme oxidationstal. Jeg skal jo helst kunne løse andre opgaver jeg møder af denne type, og har allerede eksamen denne uge...
Svar #3
18. maj 2015 af Heptan
Du skal kun undersøge de atomer, som ændrer oxidationstrin.
Svar #4
18. maj 2015 af Soeffi
O har oxidationstallet minus to og H har oxidationstallet plus en. OH har oxidationstallet -2+1=-1, så C der er bundet til OH får oxidationstallet +1 for, at det skal give nul tilsammen. Tilsvarende for C=O: oxidationstallet for C er plus 2 og for O minus to, så det giver nul tilsammen.
Svar #7
#3 Det forvirrer mig, når al muligt er streget ud? Hvorfor er det streget ud? Det er jo en del af molekylet?
#4 Jamen hvad med N? Men ellers kan jeg godt se det, på netop den måde, fordi C herved stiger i oxidationstal.
Svar #8
18. maj 2015 af Heptan
Har bare streget det ud der er forkert, dvs. en fejl i molekylformlen. Det skal ikke nødvendigvis slettes helt.
N glemte jeg at strege ud.
Svar #9
#8 Hvorfor vil du strege det ud? Hvad hedder molekylformlen så? Hvorfor skal N streges ud? Der er da et N? Vil I ikke nok forklare.. jeg er ret så forvirret :D
Svar #11
Men ellers kan jeg godt bruge metoden i #4? For det var den eneste jeg forstod..
Skriv et svar til: oxidationstal haster
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.