Dansk

Dansk synopsis - ringen karen blixen

18. maj 2015 af almarex (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle. Jeg har trukket Karen Blixen - Et forfatterskab til min dansk mundtlige eksamen.
Men jeg er gået lidt i stå, ved min perspektivering. Jeg har simpelthen ingen ide om hvad jeg skal perspektiverer med.
Så hvis i har nogle foreslag, eller selv har valgt dette som prøveoplæg, må i meget gerne komme med en kommentar.

På forhånd tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. maj 2015 af læreridansk (Slettet)

Når nu dit forbybelsesområde hedder: Karen Blixen - Et forfatterskab - så ville jeg starte med at perspektivere til hende, som forfatter. Altså til hendes liv og til andre tekster du har læst af hende (fra pensum) 

Mange tolker Ringen ud fra personen Karen Blixen, og hendes kvindesyn. Denne fortolkning skyldes, at Karen Blixen ofte skriver sine historier over hendes egne oplevelser og livserfaringer.

Lovise er den person i historien der er sat mest fokus på, muligvis for at følge et kvindesyn på tilværelsen. Lovise repræsenterer måske Karen Blixen, da Lovise har den samme lyst for et frit liv og eventyr som Karen Blixen selv havde. Bare fordi hun var kvinde ønskede hun ikke at være bundet til en kedelig mand, hun ville ud og opleve ting, og ikke bare blive hjemme og høre på mandens historier. 

http://vidensbanken.blogspot.dk/2009/05/karen-blixen-ringen.html

Derudover så skal du kunne bevise at du kan sætte teksten ind i en kontekst - måske en nutidig, eller en litteraturhistorisk. Kunne Ringen foregå i dag? Er teksten tidstypisk? osv. 


Brugbart svar (1)

Svar #2
25. maj 2015 af SuperLea111

Du kan evt. perspektivere til syndefaldsmyten, hvor Lovise så er Eva og Fåretyven er slangen.


Skriv et svar til: Dansk synopsis - ringen karen blixen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.