Fysik

Fysiske krafter

28. maj 2015 af Elias1991 (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej

Kan jeg bede om hjælp till denne opgave, jeg for står slet ikke hvad tegning skal forstille at være. Hvad er de forskellige ting på tegningen som er beskrevet i opgaven. Hvordan skal jeg gribe opgaven an?
Jeg sidder som et stort spørgsmålstegn?

Venligs find vedhæftet billede.

På forhånd tak.

Vh
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. maj 2015 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2

Hvad forstår du ikke ?

Partiklen er påvirket af

1. fjederkraften som er k*x hvor x er fjederforlængelsen. Kraften peger skråt opad til højre. Find fjederforlængelsen og dermed kraften fra fjederen

2. tyngdekraften som peger lodret ned

3. snorekraften, som peger lodret op

4. reaktion fra føringen, som peger i den vandrette retning.

Find først fjederkraften og tyngngdekraften. Brug at den totale kraft på partiklen er 0. til at finde de to andre kræfter. Det er en fordel at se på vandrette og lodrette kræfter hver for sig

Svar #3
28. maj 2015 af Elias1991 (Slettet)

Ok, nu er jeg nogenlunde med?Hvordan finder jeg ud af hvor meget fjederen er udstrakt, det står jo oplyst 0,60 m. Er der en formel?

Brugbart svar (1)

Svar #4

Nej. Du kan finde fjederlængden af at den er diagonalen i et kvadrat med sidelængden 0,6m. Trækker du hvilelængden fra dette får du fjederforlængelsen

Brugbart svar (1)

Svar #5
29. maj 2015 af Soeffi

1) Fjederkraften (FF på tegningen) er fjederens udstrækning gange fjederkonstanten.
Udstrækningen er √[0,62 + 0,62] m - 0,6 m = 0,6 m · (√2 - 1) = 0,2485 m.
Fjederkraften = 0,2485 m · 1,8 kN = 447 N.

2) Fjederkraftens lodrette komposant (FFL) ophæves af tyngdekraften (FT) og snorkraften (FS) tilsammen. Fjederens vinkel med lodret = 45º. Dette giver:

FFL = FT + FS => FS = FFL - FT = FF · sin(45º) - FT = 447 N · (1/√2) - 5 kg · 9,8 m/s2 = 316 N - 49 N = 267 N.

3) Kraften fra føringen (ikke tegnet ind) er lig fjerderkraftens vandrette komposant, bare modsat rettet. Man får:
FFøring = FFV = FF · sin(45º) = 316 N.

Vedhæftet fil:fjeder.jpg

Svar #6
29. maj 2015 af Elias1991 (Slettet)

Mange tak for et nøje detaljeret svar. Giver meget mere mening nu.

Skriv et svar til: Fysiske krafter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.