Kemi
Fortyndingsfaktor
Hey! Håber I kan hjælpe mig med en beregning.
I et eksperiment har jeg taget 50 mg tørvægt (DW) af et stof og opløst i 1,5 mL.
Af dette mix på 50mg/1,5 mL har jeg taget 1 mL ud og inddampet fuldstændigt (til dryness).
Det inddampede har jeg så genopløst i 0,1 mL methanol. Af denne opløsning har jeg taget 50 mikroliter ud til analyse.
Nu skal jeg beregne hvilken koncentration (kalder jeg x) der er af stoffet i den oprindelige 50 mg prøve.
Umiddelbart har jeg tænkt at tage (x/10)*1,5*50mg men er det rigtigt?
Svar #1
31. maj 2015 af Soeffi
Du har et antal mol stof. Du opløser det i 1,5 mL og udtager 1,0 mL. Nu har du 2/3 af det oprindelige antal mol stof. Du inddamper og genopløser. Der er stadig 2/3 af de oprindelige mol stof. Du tager 50 mikroliter af 100 mikroliter dvs. halvdelen af de 2/3 af de oprindelige antal mol stof, dvs. du har nu 1/3 af de oprindelige antal mol stof.
Dvs fundne antal mol stof i analysen er 1/3 af det oprindelige antal mol stof.
Svar #2
01. juni 2015 af Grill-an (Slettet)
Tak for dit svar
Er det så korrekt at jeg skal gange min koncentration fra analysen og gange med (2/3)?
Mit resultat vil jeg gerne angive i mg stof pr. g tørvægt dvs. mg/g DW
så kan jeg sige x*(2/3)*(1000 mg/g /50,0 mg)
Jeg vil nemlig gerne tage højde for at jeg i nogle prøver havde 50,2 mg, 49,8 mg osv.
Skriv et svar til: Fortyndingsfaktor
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.