Kemi

Ligevægtsbegrebet

06. juni 2015 af Joe11111 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nogen der kan hjælpe med hvordan man kan redegøre for ligevægtsbegrebet? samt ligevægtskonstanten og reaktionsbrøk?

(Har haft rigtig meget sygdom, så lærte ikke dette rigtig, selvfølgelig står det i en af mine bøger men er ret forvirret..)

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2015 af LeonhardEuler

Hvad forstår du ikke? Stil et mere konkret spørgsmål. 

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2015 af kasdlkfalsdf9 (Slettet)

Et forholdvist bredt spørgsmål? 

Men prøver alligevel at se om jeg ikke kan kaste lidt lys over sagen.

En ligevægt i et kemisk system (én kemisk reaktion) er når en reaktion forløber begge veje og at dette sker med lige stor hastighed. Lad os sige A+B\leftrightharpoons C. Hvis denne reaktion er i ligevægt, vil det sige at reaktions hastigheden fra højre til venstre og fra venstre til højre foregår ligehurtigt. Ydermere er der ligeledes ligevægt når reaktionsbrøken er lig med ligevægtskostanten. Dette bringer mig videre til de næste begreber, reaktionsbrøk og ligevægtskostant.

Ved opstilling af reaktionsbrøken indgår koncentrationerne af produkteterne over reaktanterne. Ser vi på ovenstående eksempel vil det se ud som følger: \frac{[C]}{[A]*[B]}=K_c. Her står der at reaktionsbrøken er lig med ligevægtskonstanten (Kc) og derfor er der intrådt ligevægt. 

Prøv eventuelt at specificere dit spørgsmål.

Skriv et svar til: Ligevægtsbegrebet

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.